In the last ten years in Italy, both the number of children in international adoption and the number of prospective adoptive parents have consistently decreased. The present research is aimed at investigating the social representations concerning adoption, adoptive parents and the motivations that can lead to adoption. The general aim is obtain useful information in order to develop specific awareness campaigns to promote a broader culture of acceptance and a more conscious readiness for adoption. We collected data from 265 parents through a self-report questionnaire. The results show that participants have a good knowledge of the adoptive phenomenon, mainly thanks to the media and a number direct contacts with adoptive families in the neighborhood and in the relative network. Adoptive parents were represented as couples without children, wealthy and generous, motivated by the desire to give a family to a needy child. It also emerged that the subjects, in case of lack of children, would have chosen to resort firstly to homologous artificial insemination and to adoption as second choice.
Negli ultimi dieci anni nel nostro paese si è verificato un consistente calo non solo del numero dei minori accolti mediante l’adozione internazionale ma anche una riduzione del numero di coppie che presentano disponibilità all’adozione. Il presente studio si propone di indagare quale sia la rappresentazione diffusa nel nostro contesto socio-culturale dell’adozione, dei genitori adottivi e delle motivazioni che possono spingere all’adozione al fine di ottenere informazioni utili a sviluppare campagne di sensibilizzazione specifiche, che possano promuovere una più ampia cultura dell’accoglienza e favorire una maggiore e più consapevole disponibilità all’adozione. A tal fine sono stati coinvolti 265 genitori ai quali è stato somministrato un questionario self-report. I risultati evidenziano come i soggetti abbiano una buona conoscenza del fenomeno adottivo, principalmente grazie ai media e a numerosi contatti diretti con famiglie adottive nel vicinato e nella rete parentale. Le persone si rappresentano i genitori adottivi come coppie senza figli, benestanti e generose, motivate dal desiderio di dare una famiglia ad un bambino bisognoso. È inoltre emerso come i soggetti, in caso di mancanza di figli, ricorrerebbero in primo luogo alla fecondazione assistita e solo in secondo luogo all’adozione.
Marabelli, G., Lopez, G., Rosnati, R., Iafrate, R., Promuovere una cultura dell'accoglienza: Quali le rappresentazioni dell'adozione oggi?, <<INFAD>>, 2018; 1 (2): 101-110. [doi:10.17060/ijodaep.2018.n2.v1.1145] [http://hdl.handle.net/10807/130546]
Promuovere una cultura dell'accoglienza: Quali le rappresentazioni dell'adozione oggi?
Lopez, Giulia;Rosnati, Rosa;Iafrate, Raffaella
2018
Abstract
In the last ten years in Italy, both the number of children in international adoption and the number of prospective adoptive parents have consistently decreased. The present research is aimed at investigating the social representations concerning adoption, adoptive parents and the motivations that can lead to adoption. The general aim is obtain useful information in order to develop specific awareness campaigns to promote a broader culture of acceptance and a more conscious readiness for adoption. We collected data from 265 parents through a self-report questionnaire. The results show that participants have a good knowledge of the adoptive phenomenon, mainly thanks to the media and a number direct contacts with adoptive families in the neighborhood and in the relative network. Adoptive parents were represented as couples without children, wealthy and generous, motivated by the desire to give a family to a needy child. It also emerged that the subjects, in case of lack of children, would have chosen to resort firstly to homologous artificial insemination and to adoption as second choice.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.