The young protagonists of the nine stories De Amicis puts in among the journal pages of Cuore ideally represent every land of Italy. The geographical spreading of the young heroes obeys a shrewd unitary strategy, which restores the local differences in the prospect of the construction of a great Country. The idea of Italy these stories give us is that of the poor and emigrants. The writer, pointing out their heroic virtues, aims to involve the people in an inter-class perspective.
I giovani protagonisti dei nove racconti che De Amicis inserisce tra le pagine diaristiche di "Cuore" rappresentano idealmente tutte le contrade d’Italia. La disseminazione geografica dei piccoli eroi obbedisce a un’oculata strategia unitaria, che recupera le differenze locali nell’orizzonte concorde della costruzione di un grande Paese. L’Italia che ci re-stituiscono questi racconti è quella dei poveri e degli emigranti. Mettendone in luce le virtù eroiche, lo scrittore mira a coinvolgere il popolo in una prospettiva interclassista.
Langella, G., De Amicis e la pedagogia nazionale: i racconti mensili di "Cuore", <<ITALIANISTICA>>, 2011; XL (2): 117-126 [http://hdl.handle.net/10807/12956]
De Amicis e la pedagogia nazionale: i racconti mensili di "Cuore"
Langella, Giuseppe
2011
Abstract
The young protagonists of the nine stories De Amicis puts in among the journal pages of Cuore ideally represent every land of Italy. The geographical spreading of the young heroes obeys a shrewd unitary strategy, which restores the local differences in the prospect of the construction of a great Country. The idea of Italy these stories give us is that of the poor and emigrants. The writer, pointing out their heroic virtues, aims to involve the people in an inter-class perspective.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.