The one hundred and fiftieth anniversary of the Italian unity could be the occasion for a talk about Italian society, the one that during the decades after 1861 has laboriously but truly been built by the ruling class. Many subjects contribuited to this historical process. This article aims to demonstrate that the school was one of this subject. It helped to build a new kind of Italian.
All'indomani dell'Unità l'80% della popolazione italiana risultava essere analfabeta: si rendeva necessario non solo un processo di istruzione, ma anche la creazione di un substrato di mentalità, conoscenze e miti che accomunassero la penisola. L'articolo ripercorre questo processo dando particolare rilievo all'importanza della scuola e dei manuali scolastici.
Mattioni, I., Fratelli d'Italia, compagni di scuola, <<NUOVA SECONDARIA>>, 2010; XXVIII (Ottobre): 26-28 [http://hdl.handle.net/10807/12853]
Fratelli d'Italia, compagni di scuola
Mattioni, Ilaria
2010
Abstract
The one hundred and fiftieth anniversary of the Italian unity could be the occasion for a talk about Italian society, the one that during the decades after 1861 has laboriously but truly been built by the ruling class. Many subjects contribuited to this historical process. This article aims to demonstrate that the school was one of this subject. It helped to build a new kind of Italian.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.