The contribution recognizes the path of conception, writing and staging of Avventure di Pinocchio based on Giana Anguissola’s libretto, with music by Gino Marinuzzi senior and junior. While the opera was put on stage in May 1956, Giana Anguissola started to think about the script in 1938, as an interesting and unpublished correspondence with the publisher Bemporad shows. The letters allow to rebuild Anguissola’s intents and the complexity of staging the project for its matters of theatrical dramaturgy, music composition and staging. The analysis of the text allows to observe the variants introduced, and therefore the performing line adopted by Giana Anguissola for its theatrical adaptation. In the rewriting of Collodi’s masterpiece, publishing, music, theatre and literature meet with the shared goal to educate Italian children of the 1950s.

Il contributo ricostruisce il percorso di ideazione, scrittura e realizzazione teatrale delle Avventure di Pinocchio su libretto di Giana Anguissola e musiche di Gino Marinuzzi senior e junior. Mentre l’opera andò in scena nel maggio del 1956, Giana Anguissola iniziò a pensare al copione nel 1938, come mostra un interessante carteggio con l’editore Bemporad del tutto inedito. Le lettere consentono di ricostruire le intenzioni ideative della scrittrice piacentina, la complessità progettuale della messa in scena dell’opera tra drammaturgia teatrale, composizione musicale e realizzazione scenica. L’analisi del testo drammaturgico permette di osservare le varianti introdotte e quindi la linea interpretativa adottata da Giana Anguissola per l’adattamento teatrale. Nella rivisitazione del capolavoro collodiano per ragazzi, editoria, musica, teatro e letteratura si incontrano nel comune obiettivo di educare l’infanzia italiana di metà Novecento.

Fava, S. M., Pinocchio va a teatro; il Balletto di Pinocchio di Giana Anguissola, <<RIVISTA DI LETTERATURA ITALIANA>>, 2018; (n. 2): 155-170 [http://hdl.handle.net/10807/125559]

Pinocchio va a teatro; il Balletto di Pinocchio di Giana Anguissola

Fava, Sabrina Maria
2018

Abstract

The contribution recognizes the path of conception, writing and staging of Avventure di Pinocchio based on Giana Anguissola’s libretto, with music by Gino Marinuzzi senior and junior. While the opera was put on stage in May 1956, Giana Anguissola started to think about the script in 1938, as an interesting and unpublished correspondence with the publisher Bemporad shows. The letters allow to rebuild Anguissola’s intents and the complexity of staging the project for its matters of theatrical dramaturgy, music composition and staging. The analysis of the text allows to observe the variants introduced, and therefore the performing line adopted by Giana Anguissola for its theatrical adaptation. In the rewriting of Collodi’s masterpiece, publishing, music, theatre and literature meet with the shared goal to educate Italian children of the 1950s.
2018
Italiano
Fava, S. M., Pinocchio va a teatro; il Balletto di Pinocchio di Giana Anguissola, <<RIVISTA DI LETTERATURA ITALIANA>>, 2018; (n. 2): 155-170 [http://hdl.handle.net/10807/125559]
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/125559
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact