“For-giveness” is a specific kind of gift. The “for” prefix re- fers to fullness and plenitude: for-giveness is thus a complete, ful- ly realized gift. When the possibility of forgiveness is lacking, par- ents-children caring relationships may break down just when they are most needed. Any caring relationship unable to recover from a wrong, will be prone to being sucked in a vortex of emotional counterpositions. Eventually, the trust pact – indispensable for parents to be able to play their role in youth’s development and growth – may fall apart. The regenerative power of forgiveness induces a change in both the forgiver and the forgiven. Forgiveness expresses a transformative force which newly shapes the educational relationship, opening the way to hope. Of course this process reaching maturity takes time, and it needs to be accom- panied by appropriate educational action.

La categoria del “per-dono” appartiene a quella del dono. La preposizione “per” implica, in latino, l’idea di un compimento, di una pienezza: il per-dono è dunque un dono completo, un dono totale e pienamente attuato. La relazione educativa tra genitori e figli che non contempli la possibilità del perdono è un rapporto che rischia di lacerarsi proprio nel momento in cui maggiore è il bisogno di aiuto. La relazione educativa ferita da un torto subito, se non è in grado di attivare la capacità di perdonare, rischia di es- sere trascinata in un vortice di contrapposizioni emotive che pos- sono infrangere quel patto fiduciario indispensabile perché i geni- tori possano svolgere il proprio compito educativo nei confronti delle giovani generazioni. La capacità rigenerativa del perdono produce un cambiamento sia in chi lo riceve sia in chi lo offre. Il perdono ha una sua forza trasformativa che dà nuova forma al rapporto educativo e apre alla speranza, ma è un processo che matura nel tempo e che va accompagnato con una adeguata azio- ne educativa.

Simeone, D., Il dono del perdono nelle relazioni educative familiari, <<METIS>>, 8; (1): 29-43. [doi:10.30557/MT000006] [http://hdl.handle.net/10807/124637]

Il dono del perdono nelle relazioni educative familiari

Simeone, Domenico
2018

Abstract

“For-giveness” is a specific kind of gift. The “for” prefix re- fers to fullness and plenitude: for-giveness is thus a complete, ful- ly realized gift. When the possibility of forgiveness is lacking, par- ents-children caring relationships may break down just when they are most needed. Any caring relationship unable to recover from a wrong, will be prone to being sucked in a vortex of emotional counterpositions. Eventually, the trust pact – indispensable for parents to be able to play their role in youth’s development and growth – may fall apart. The regenerative power of forgiveness induces a change in both the forgiver and the forgiven. Forgiveness expresses a transformative force which newly shapes the educational relationship, opening the way to hope. Of course this process reaching maturity takes time, and it needs to be accom- panied by appropriate educational action.
2018
Italiano
Simeone, D., Il dono del perdono nelle relazioni educative familiari, <<METIS>>, 8; (1): 29-43. [doi:10.30557/MT000006] [http://hdl.handle.net/10807/124637]
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Metis luglio 2018 il dono del perdono.pdf

accesso aperto

Tipologia file ?: Versione Editoriale (PDF)
Licenza: Creative commons
Dimensione 213.14 kB
Formato Adobe PDF
213.14 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/124637
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact