Physical education and sport contribute to the growth of the man, directing towards a healthy state of life and generating physical and psychological benefits. The education of high-level socio-motor operators of general and specific educational qualification is important. A discussion on the training and professional qualification processes of sports instructors is necessary, as well as the matter. With the start of good social practices is possible preventing early school leaving, unemployment, social reintegration and work reintegration. The role of the sports instructor has been described as a constant application of interpersonal and intrapersonal professional knowledge in order to improve the skills, trust and relationships of people in specific operational contexts. While instructors can develop their functional skills during practice-experience, skills related to their tasks should be provided in the training paths. To avoid a failure on the pedagogical and ethical discussion, the training courses and related content for sports operators must include an order of ideas and tools, with methodological and operational lines within a project of lifelong education. They must be rebuilt according to a new consistency, with a proposal of multipurpose motor-sports activity, informed to a clear and precise cultural choice that places the man in the middle of the experience.

L’educazione fisica e lo sport contribuiscono alla crescita integrale della persona, indirizzano verso un salutare stato di vita e generano benefici fisici e psichici. La formazione di operatori socio-motori ad alto livello di qualificazione educativa generale e specifica è fondamentale. Si pone una riflessione sui processi di formazione e qualificazione professionale degli istruttori sportivi, nonché dei contenuti, che dovrebbero formare le persone e, compito estremamente articolato, con l’attivazione di buone pratiche per il sociale, prevenire la dispersione scolastica, la disoccupazione, il reinserimento sociale e quello lavorativo. La funzione dell’istruttore sportivo può essere descritta come una costante applicazione di conoscenze professionali interpersonali e intrapersonali al fine di migliorare le competenze, la fiducia, le relazioni delle persone in specifici contesti operativi. Mentre gli istruttori possono sviluppare le loro competenze funzionali durante la pratica, quindi attraverso l’esperienza, le competenze relative ai loro compiti dovrebbero essere fornite nei percorsi formativi. Per evitare un fallimento sul piano pedagogico e sul piano etico, i percorsi formativi e i relativi contenuti per gli operatori sportivi devono comprendere un ordine di idee e di strumenti, con delle linee metodologiche e operative interne a un progetto di educazione permanente e ricostruite secondo una nuova coerenza, attivando una proposta di attività motoria-sportiva polivalente, informata ad una chiara e precisa scelta culturale che pone al centro dell’esperienza la persona integrale.

Cereda, F., Educazione allo sport: insegnante, istruttore o allenatore? Tra qualifiche e competenze, <<FORMAZIONE & INSEGNAMENTO>>, 2018 - Supplemento; XVI (1): 21-31 [http://hdl.handle.net/10807/117495]

Educazione allo sport: insegnante, istruttore o allenatore? Tra qualifiche e competenze

Cereda, Ferdinando
2018

Abstract

Physical education and sport contribute to the growth of the man, directing towards a healthy state of life and generating physical and psychological benefits. The education of high-level socio-motor operators of general and specific educational qualification is important. A discussion on the training and professional qualification processes of sports instructors is necessary, as well as the matter. With the start of good social practices is possible preventing early school leaving, unemployment, social reintegration and work reintegration. The role of the sports instructor has been described as a constant application of interpersonal and intrapersonal professional knowledge in order to improve the skills, trust and relationships of people in specific operational contexts. While instructors can develop their functional skills during practice-experience, skills related to their tasks should be provided in the training paths. To avoid a failure on the pedagogical and ethical discussion, the training courses and related content for sports operators must include an order of ideas and tools, with methodological and operational lines within a project of lifelong education. They must be rebuilt according to a new consistency, with a proposal of multipurpose motor-sports activity, informed to a clear and precise cultural choice that places the man in the middle of the experience.
2018
Italiano
Cereda, F., Educazione allo sport: insegnante, istruttore o allenatore? Tra qualifiche e competenze, <<FORMAZIONE & INSEGNAMENTO>>, 2018 - Supplemento; XVI (1): 21-31 [http://hdl.handle.net/10807/117495]
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/117495
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact