The two protagonists of Longus’ novel live in perfect symbiosis with nature and its seasonal cycles, imitating the behavior of animals and having very little contact with the outside world. This is in accord with the ideology that sees reflected in the bucolic world the auroral situation of a still virgin humanity, prior to urbanization, when the main activity was pastoralism (see, for example, the history of humanity, with the bucolic fresco of the «sylvester genus ... terrigenarum», in the fifth book of Lucretius’ De rerum natura). In the course of the story, however, the important role of techne emerges more and more distinctly: it can integrate and perfect nature, completing it, not in an oppositional relationship, but in a harmonious combination.

I due protagonisti del romanzo di Longo vivono in perfetta simbiosi con la natura e i suoi cicli stagionali, imitando il comportamento degli animali, secondo l'ideologia che vede riflessa nel mondo bucolico la situazione aurorale di un'umanità ancora vergine, anteriore all'urbanizzazione, quando la vita si svolgeva in prevalenza sui monti e l'uomo era dedito alla pastorizia. Nel corso del romanzo tuttavia emerge sempre più distintamente l'importante ruolo della techne che integra e perfeziona la natura, completandola, in un rapporto non oppositivo, ma di armoniosa omplementarità.

Pattoni, M. P., Natura e artificio nel romanzo pastorale 'Dafni e Cloe' di Longo Sofista, <<NUOVA SECONDARIA>>, 2016; (6): 3-16 [http://hdl.handle.net/10807/114212]

Natura e artificio nel romanzo pastorale 'Dafni e Cloe' di Longo Sofista

Pattoni, Maria Pia
2018

Abstract

The two protagonists of Longus’ novel live in perfect symbiosis with nature and its seasonal cycles, imitating the behavior of animals and having very little contact with the outside world. This is in accord with the ideology that sees reflected in the bucolic world the auroral situation of a still virgin humanity, prior to urbanization, when the main activity was pastoralism (see, for example, the history of humanity, with the bucolic fresco of the «sylvester genus ... terrigenarum», in the fifth book of Lucretius’ De rerum natura). In the course of the story, however, the important role of techne emerges more and more distinctly: it can integrate and perfect nature, completing it, not in an oppositional relationship, but in a harmonious combination.
2018
Italiano
Greco antico
Pattoni, M. P., Natura e artificio nel romanzo pastorale 'Dafni e Cloe' di Longo Sofista, <<NUOVA SECONDARIA>>, 2016; (6): 3-16 [http://hdl.handle.net/10807/114212]
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