The question of the common good involves the intertwining of anthropological-ethical foundations and references to the practices of life and education. Although recalled by many parties, the studies about the common good reflect difficulties of meaning, along with the parameters of a society increasingly marked by the differences, inequalities, individualism, styles fo from materialism and economicism. Pedagogical reflection can implement a reconsideration of the common good by recovering the theoretical coordinates, to be able to design practices inspired by the good as "human good and of the people" with a relational nature.

La questione del bene comune implica l’intreccio tra fondamenti antropologici-etici e rimandi alle pratiche di vita e di educazione. Seppur richiamato da più parti, la riflessione sul bene comune rispecchia difficoltà di significato, insieme ai parametri di una società sempre più segnata dalle differenze, dalle disuguaglianze, dall’individualismo, da stili influenzati dal materialismo e dall’economicismo. La riflessione pedagogica può attuare una riconsiderazione del bene comune recuperando le coordinate teoretiche, per poter progettare pratiche ispirate al bene come “bene umano e delle persone” di natura relazionale.

Musaio, M., Il bene comune da ritrovare tra coordinate teoriche, pratiche educative e relazione all'altro nei contesti multiculturali e di vulnerabilità, <<METIS>>, 2017; 7 (2): 165-184. [doi:10.30557/mt000003] [http://hdl.handle.net/10807/111058]

Il bene comune da ritrovare tra coordinate teoriche, pratiche educative e relazione all'altro nei contesti multiculturali e di vulnerabilità

Musaio, Marisa
2017

Abstract

The question of the common good involves the intertwining of anthropological-ethical foundations and references to the practices of life and education. Although recalled by many parties, the studies about the common good reflect difficulties of meaning, along with the parameters of a society increasingly marked by the differences, inequalities, individualism, styles fo from materialism and economicism. Pedagogical reflection can implement a reconsideration of the common good by recovering the theoretical coordinates, to be able to design practices inspired by the good as "human good and of the people" with a relational nature.
2017
Italiano
Musaio, M., Il bene comune da ritrovare tra coordinate teoriche, pratiche educative e relazione all'altro nei contesti multiculturali e di vulnerabilità, <<METIS>>, 2017; 7 (2): 165-184. [doi:10.30557/mt000003] [http://hdl.handle.net/10807/111058]
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