This paper is focused on Poliziano’s “Fabula di Orfeo”: probably the first vernacular play on a classical theme written in Italy. Its argumentation proceeds precising 1- the composition date and place of the drama, that is in 1473-74 Florence (instead of 1480 Mantua of the current opinion); 2- the dramatic models present in the text (sacra rappresentazione and latin and greek classical theatre); 3- the innovation of the “Fabula” in the context of the italian theatre of the 1470's; 4- its philosophical significance in relationship with neoplatonic theories circulating in Lorenzo the Magnificent’s cultural circle.
Questo saggio analizza la "Fabula di Orfeo" di Angelo Poliziano: probabilmente il primo dramma in volgare su un tema classico scritto in Italia. Il contributo affronta in particolare quattro problemi giungendo a precisare: 1- la data e il luogo di composizione, cioè nella Firenze degli anni 1473-1474 (invece che nella Mantova del 1480 come sostenuto dalla communis opinio); 2- i modelli drammaturgici presenti nel testo (la sacra rappresentazione e il teatro classico latino e greco); 3- l'innovazione della "Fabula" nel contesto del teatro italiano degli anni '70 del XV secolo; 4- il suo significato filosofico in relazione con le teorie neoplatoniche circolanti nella cerchia culturale di Lorenzo il Magnifico.
Ventrone, P., Philosophia. Involucra fabularum: 'la Fabula di Orpheo' di Angelo Poliziano, <<COMUNICAZIONI SOCIALI>>, 1997; XIX (2 (numero monografico)): 137-180 [http://hdl.handle.net/10807/108810]
Philosophia. Involucra fabularum: 'la Fabula di Orpheo' di Angelo Poliziano
Ventrone, Paola
1997
Abstract
This paper is focused on Poliziano’s “Fabula di Orfeo”: probably the first vernacular play on a classical theme written in Italy. Its argumentation proceeds precising 1- the composition date and place of the drama, that is in 1473-74 Florence (instead of 1480 Mantua of the current opinion); 2- the dramatic models present in the text (sacra rappresentazione and latin and greek classical theatre); 3- the innovation of the “Fabula” in the context of the italian theatre of the 1470's; 4- its philosophical significance in relationship with neoplatonic theories circulating in Lorenzo the Magnificent’s cultural circle.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.