In the history of the Italian school, the coexistence in the same class of males and females, as well as their separation, was determined more by economic and cultural reasons, than by pedagogical considerations. Identifying these causes, the paper briefly reconstructs the co-education path in the primary and secondary school, from Italian Unity to the second half of the Twentieth century.
Nel corso della storia della scuola italiana, la compresenza nella medesima classe di maschi e femmine, al pari della loro separazione, fu una condizione determinata non tanto da considerazioni pedagogiche, quanto da ragioni economiche e culturali. Risalendo a tali cause, l’articolo ricostruisce sinteticamente il percorso della coeducazione dei due generi all’interno della scuola primaria e secondaria, dall’Unità fino alla seconda metà del XX secolo.
Debe', A., Polenghi, S., La scuola italiana e la coeducazione: storia di un percorso accidentato, <<PEDAGOGIA E VITA>>, 2017; (3): 179-190 [http://hdl.handle.net/10807/108782]
La scuola italiana e la coeducazione: storia di un percorso accidentato
Debe', Anna
;Polenghi, Simonetta
2017
Abstract
In the history of the Italian school, the coexistence in the same class of males and females, as well as their separation, was determined more by economic and cultural reasons, than by pedagogical considerations. Identifying these causes, the paper briefly reconstructs the co-education path in the primary and secondary school, from Italian Unity to the second half of the Twentieth century.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.