Because of the conflict between Empire and Papacy, Caesar and God, two other models of government flourished in the Middle Ages: the national form and the city-state. Among the Italian municipalities, the longevity and the primacy of the second model lay with the republics of Venice and Genoa, both of which ended in 1797 with the French invasion and the victory of the nationalist model. In the medieval city at the core of worship there was the Body of Christ, the model and ideal of society and the Christian state, as promoter of the harmony and peace that result from the different limbs. The ritual that has best expressed this ideal form of state was the civic-religious procession of Corpus Christi. The comparison between the stories of Eucharistic worship of Genoa and Venice shows how, in the sixteenth century, the rise of an oligarchic system deprived the two republics of participatory processes necessary to renovate the political sphere. The regeneration of the people and the “res publica” moves in the religious and social exaltation of personal works. The transition from the community to the individual becomes clear in the civic worship, in the shifting from the drama public staging of eucharistic salvation to its private adoration in the “teatri delle Quarantore”.

Grazie al conflitto tra Impero e Papato, tra Cesare e Dio, fiorirono nel Medioevo due altri modelli di governo, quello dei regni nazionali e quello delle città-stato. Tra i Comuni italiani, la longevità e il primato del secondo modello spettano alle repubbliche di Venezia e Genova, entrambe finite nel 1797 con l’invasione francese e la vittoria del modello nazionalistico. Al centro della vita cultuale della città tardomedievale stava il Corpo di Cristo, modello e ideale del corpo sociale e dello stato cristiano, in quanto promotore di quella concordia e pace risultanti dall’unità delle diverse membra. Il rituale che maggiormente esprimeva questa forma ideale di stato era la processione civile-religiosa del Corpus Domini. Il confronto tra le storie del culto eucaristico di Genova e Venezia mostra come, nel Cinquecento, l’affermarsi del sistema oligarchico abbia privato le due repubbliche di processi partecipativi necessari al rinnovamento nell’ambito politico. La rigenerazione delle persone e della res publica si sposta nell’ambito religioso e sociale con l’esaltazione delle opere personali. Il passaggio dalla comunità all’individuo è evidente, nel culto civico, nel passaggio dalla messa in scena pubblica del dramma della salvezza all’adorazione eucaristica privata nei teatri delle Quarantore.

Bernardi, C., Tra Cesare e Dio. Il Corpus Domini delle repubbliche di Genova e Venezia (secc. XVI-XVII), <<ANNALI DI STORIA MODERNA E CONTEMPORANEA>>, 2010; XVI (Dicembre): 377-396 [http://hdl.handle.net/10807/10748]

Tra Cesare e Dio. Il Corpus Domini delle repubbliche di Genova e Venezia (secc. XVI-XVII)

Bernardi, Claudio
2010

Abstract

Because of the conflict between Empire and Papacy, Caesar and God, two other models of government flourished in the Middle Ages: the national form and the city-state. Among the Italian municipalities, the longevity and the primacy of the second model lay with the republics of Venice and Genoa, both of which ended in 1797 with the French invasion and the victory of the nationalist model. In the medieval city at the core of worship there was the Body of Christ, the model and ideal of society and the Christian state, as promoter of the harmony and peace that result from the different limbs. The ritual that has best expressed this ideal form of state was the civic-religious procession of Corpus Christi. The comparison between the stories of Eucharistic worship of Genoa and Venice shows how, in the sixteenth century, the rise of an oligarchic system deprived the two republics of participatory processes necessary to renovate the political sphere. The regeneration of the people and the “res publica” moves in the religious and social exaltation of personal works. The transition from the community to the individual becomes clear in the civic worship, in the shifting from the drama public staging of eucharistic salvation to its private adoration in the “teatri delle Quarantore”.
2010
Italiano
Bernardi, C., Tra Cesare e Dio. Il Corpus Domini delle repubbliche di Genova e Venezia (secc. XVI-XVII), <<ANNALI DI STORIA MODERNA E CONTEMPORANEA>>, 2010; XVI (Dicembre): 377-396 [http://hdl.handle.net/10807/10748]
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/10748
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact