With reference to a renewed humanism, this contribution provides some reasons for a pedagogical reflection for the construction of humanism in education focusing on the frailty and uncertainty lived by the different generations. Central themes for a renewed humanism are the listening and looking to the other, especially reflecting on the “symbolic traces” and implied human nuances, in order to be able to develop educational practices not only to responde to needs of life, but also to give voice to the frailty and potential of people, to the personal discomforts and motivation to fulfillment.
In riferimento ad un rinnovato umanesimo, il presente contributo prefigura alcuni motivi per una riflessione pedagogica che concorra alla costruzione dell’umanesimo in educazione, alimentando l’attenzione per le dimensioni della fragilità e dell’incertezza vissuta dalle diverse generazioni, per l’ascolto e lo sguardo verso l’altro, soprattutto rispecchiando domande e limiti, l’attenzione per le “tracce simboliche” e le sfumature implicite dell’umano, al fine di poter elaborare prassi educative non solo in risposta ai bisogni delle persone, ma per dare voce a fragilità e potenzialità, a disagi e motivazioni a realizzarsi.
Musaio, M., Pedagogia e nuovo umanesimo: interpretare le "tracce" dell'umano, <<PEDAGOGIA E VITA>>, 75; 2017 (2): 106-120 [http://hdl.handle.net/10807/104118]
Pedagogia e nuovo umanesimo: interpretare le "tracce" dell'umano
Musaio, MarisaPrimo
2017
Abstract
With reference to a renewed humanism, this contribution provides some reasons for a pedagogical reflection for the construction of humanism in education focusing on the frailty and uncertainty lived by the different generations. Central themes for a renewed humanism are the listening and looking to the other, especially reflecting on the “symbolic traces” and implied human nuances, in order to be able to develop educational practices not only to responde to needs of life, but also to give voice to the frailty and potential of people, to the personal discomforts and motivation to fulfillment.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
2. M. Musaio Pedagogia e nuovo umanesimo.pdf
non disponibili
Tipologia file ?:
Versione Editoriale (PDF)
Licenza:
Non specificato
Dimensione
279.84 kB
Formato
Unknown
|
279.84 kB | Unknown | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.