With reference to a renewed humanism, this contribution provides some reasons for a pedagogical reflection for the construction of humanism in education focusing on the frailty and uncertainty lived by the different generations. Central themes for a renewed humanism are the listening and looking to the other, especially reflecting on the “symbolic traces” and implied human nuances, in order to be able to develop educational practices not only to responde to needs of life, but also to give voice to the frailty and potential of people, to the personal discomforts and motivation to fulfillment.

In riferimento ad un rinnovato umanesimo, il presente contributo prefigura alcuni motivi per una riflessione pedagogica che concorra alla costruzione dell’umanesimo in educazione, alimentando l’attenzione per le dimensioni della fragilità e dell’incertezza vissuta dalle diverse generazioni, per l’ascolto e lo sguardo verso l’altro, soprattutto rispecchiando domande e limiti, l’attenzione per le “tracce simboliche” e le sfumature implicite dell’umano, al fine di poter elaborare prassi educative non solo in risposta ai bisogni delle persone, ma per dare voce a fragilità e potenzialità, a disagi e motivazioni a realizzarsi.

Musaio, M., Pedagogia e nuovo umanesimo: interpretare le "tracce" dell'umano, <<PEDAGOGIA E VITA>>, 75; 2017 (2): 106-120 [http://hdl.handle.net/10807/104118]

Pedagogia e nuovo umanesimo: interpretare le "tracce" dell'umano

Musaio, Marisa
Primo
2017

Abstract

With reference to a renewed humanism, this contribution provides some reasons for a pedagogical reflection for the construction of humanism in education focusing on the frailty and uncertainty lived by the different generations. Central themes for a renewed humanism are the listening and looking to the other, especially reflecting on the “symbolic traces” and implied human nuances, in order to be able to develop educational practices not only to responde to needs of life, but also to give voice to the frailty and potential of people, to the personal discomforts and motivation to fulfillment.
2017
Italiano
Musaio, M., Pedagogia e nuovo umanesimo: interpretare le "tracce" dell'umano, <<PEDAGOGIA E VITA>>, 75; 2017 (2): 106-120 [http://hdl.handle.net/10807/104118]
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
2. M. Musaio Pedagogia e nuovo umanesimo.pdf

non disponibili

Tipologia file ?: Versione Editoriale (PDF)
Licenza: Non specificato
Dimensione 279.84 kB
Formato Unknown
279.84 kB Unknown   Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/104118
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact