Over the last 20 years in Italy large, complete cemeteries in open areas have been brought to light, which lend themselves to comparative studies. The paper discusses certain tendencies concerning the topographic extension of these graveyards and the social structure that determined their organization, as well as the composition of the communities they represent. Different models of organization and uses of burial areas are found to coexist, generally based on extended family groups. The composition and degree of social differentiation of these– which may vary between one graveyard and another – is evaluated; in some cases family ties are indicated by the presence of certain objects with strong symbolic significance. Probable cases of social mobility may be detected, in particular regarding female exogamy. Social exclusiveness, or an absence or low level of interest in social ostentation and negotiation, are reflected in certain funerary practices.
Negli ultimi vent’anni, anche in Italia sono state riportate alla luce intere grandi necropoli in area aperta, ora analizzabili anche in termini comparativi. Nel contributo si ricavano alcune tendenze circa lo sviluppo topografico dei sepolcreti e la struttura sociale che ne regola l’organizzazione, nonché la composizione della comunità dei vivi. Si assiste alla compresenza di modelli differenziati di organizzazione e utilizzo degli spazi funerari, comunque incentrati in genere su gruppi familiari allargati. Di questi si valuta la composizione e il grado di disparità sociale, che può variare fra un sepolcreto e l’altro. I legami parentali in qualche caso potrebbero essere indiziati dalla trasmissione di qualche manufatto carico di valenza simbolica. Sembra di riconoscere casi di mobilità individuale, in particolare fra le donne per esogamia. Anche l’esclusività sociale, o piuttosto l’esclusione o almeno lo scarso interesse all’ostentazione e alla negoziazione sociale sono riflesse nelle pratiche funerarie. L'analisi si basa su dati archeologici e antropologici di contesti spesso inediti e in corso di studio da parte dell'autrice, in collaborazione con varie Soprintendenze dell'Italia settentrionale. Costituisce una premessa ad analisi genetiche e isotopie in corso.
Giostra, C., La struttura sociale nelle necropoli longobarde italiane: una lettura archeologica, in Archeologia dei Longobardi: dati e metodi per nuovi percorsi di analisi, Atti del I Incontro per l'Archeologia barbarica (Milano, 2 maggio 2016), a cura di C. Giostra, (Milano, 02-02 May 2016), SAP Società Archeologica, Mantova 2017:<<ARCHEOLOGIA BARBARICA>>, 83-113 [http://hdl.handle.net/10807/101439]
La struttura sociale nelle necropoli longobarde italiane: una lettura archeologica
Giostra, CaterinaPrimo
2017
Abstract
Over the last 20 years in Italy large, complete cemeteries in open areas have been brought to light, which lend themselves to comparative studies. The paper discusses certain tendencies concerning the topographic extension of these graveyards and the social structure that determined their organization, as well as the composition of the communities they represent. Different models of organization and uses of burial areas are found to coexist, generally based on extended family groups. The composition and degree of social differentiation of these– which may vary between one graveyard and another – is evaluated; in some cases family ties are indicated by the presence of certain objects with strong symbolic significance. Probable cases of social mobility may be detected, in particular regarding female exogamy. Social exclusiveness, or an absence or low level of interest in social ostentation and negotiation, are reflected in certain funerary practices.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.