The lecture deals with the history of teacher training from Maria Theresa’s reign to the Unity of Italy, examining the Austrian laws and their enforcement in the Italian dominions – Lombardy in particular. It highlights how during the Restoration elementary teacher pedagogical training was actually improved, since the candidate teachers had to study the Methodenbuch by Peitl-Cherubini, a very good educational text, and had to pass exams which were much deeper and stricter compared with Joseph II time, when the Normalhauptschule of Milan was established. The teachers had to take on a year of teaching practice, too. Less positive is the judgment on Gymnasium/Ginnasio teacher training. At least private teachers were compelled to attend the university course of Pedagogy, opened in 1806 in Vienna, and introduced in Pavia and Padua with the Restoration. However, Thun-Hohenstein’ reform (1848-1850) introduced the Fachlehrer, who had to have a degree in the subject he wanted to teach, but no pedagogical preparation. Hence a gap took place between elementary school teacher and Gymnasium teacher training: a pedagogical education was reckoned to be relevant just for the first. In the Kingdom of Lombardy-Venetia, however, the purpose of a pedagogical training also for Gymnasium teachers was purposed in vain in 1851.

L’intervento illustra il percorso della formazione dei docenti dall’età teresiana all’Unità d’Italia nella legislazione austriaca e nella sua applicazione nei territori italiani, in Lombardia in ispecie. Si mette in luce come nell’età della Restaurazione migliorasse la preparazione pedagogico-didattica dei maestri elementari, che studiavano su un testo di notevole spessore pedagogico, la Metodica di Peitl-Cherubini, e che erano obbligati a un anno di tirocinio e a esami molto più approfonditi e rigorosi rispetto all’età giuseppina, quando a Milano era stata istituita la Scuola Caponormale di Milano. Meno positivo è il giudizio sulla formazione dei docenti ginnasiali. Gli insegnanti privati dovevano frequentare il corso universitario di Pedagogia, istituito nel 1806 a Vienna, e introdotto con la Restaurazione a Pavia e Padova. Ma la riforma di Thun- Hohenstein (1848-1850) istituì l’insegnante di materia, laureato, cui tolse l’obbligo di frequentare corsi di pedagogia. Si creò una divaricazione tra maestri e docenti di ginnasio: solo per i primi era ritenuta importante una formazione pedagogica. Nel Lombardo-Veneto, tuttavia, nel 1851 si propose, invano, di fornire anche ai docenti ginnasiali una preparazione pedagogico-didattica.

Polenghi, S., La formazione dei maestri e dei docenti di ginnasio-liceo nella legislazione asburgica e l’applicazione nei territori italiani tra XVIII e XIX secolo, Abstract de <<Convegno internazionale "La formazione degli insegnanti del grado secondario in Europa: modelli culturali e casi nazionali">>, (Pavia, 16-17 May 2017 ), N/A, Pavia 2017: 1-2 [http://hdl.handle.net/10807/100995]

La formazione dei maestri e dei docenti di ginnasio-liceo nella legislazione asburgica e l’applicazione nei territori italiani tra XVIII e XIX secolo

Polenghi, Simonetta
2017

Abstract

The lecture deals with the history of teacher training from Maria Theresa’s reign to the Unity of Italy, examining the Austrian laws and their enforcement in the Italian dominions – Lombardy in particular. It highlights how during the Restoration elementary teacher pedagogical training was actually improved, since the candidate teachers had to study the Methodenbuch by Peitl-Cherubini, a very good educational text, and had to pass exams which were much deeper and stricter compared with Joseph II time, when the Normalhauptschule of Milan was established. The teachers had to take on a year of teaching practice, too. Less positive is the judgment on Gymnasium/Ginnasio teacher training. At least private teachers were compelled to attend the university course of Pedagogy, opened in 1806 in Vienna, and introduced in Pavia and Padua with the Restoration. However, Thun-Hohenstein’ reform (1848-1850) introduced the Fachlehrer, who had to have a degree in the subject he wanted to teach, but no pedagogical preparation. Hence a gap took place between elementary school teacher and Gymnasium teacher training: a pedagogical education was reckoned to be relevant just for the first. In the Kingdom of Lombardy-Venetia, however, the purpose of a pedagogical training also for Gymnasium teachers was purposed in vain in 1851.
2017
Italiano
La formazione degli insegnanti del grado secondario in Europa: modelli culturali e casi nazionali
Convegno internazionale "La formazione degli insegnanti del grado secondario in Europa: modelli culturali e casi nazionali"
Pavia
16-mag-2017
17-mag-2017
N/A
N/A
Polenghi, S., La formazione dei maestri e dei docenti di ginnasio-liceo nella legislazione asburgica e l’applicazione nei territori italiani tra XVIII e XIX secolo, Abstract de <<Convegno internazionale "La formazione degli insegnanti del grado secondario in Europa: modelli culturali e casi nazionali">>, (Pavia, 16-17 May 2017 ), N/A, Pavia 2017: 1-2 [http://hdl.handle.net/10807/100995]
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/100995
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact