The present research project consists of three studies and aims to investigate the experience of well-being in adolescence, according to the principles of Positive Psychology. More specifically, the first study aims to adapt and evaluate the psychometric characteristics of an instrument that assesses well-being, the Comprehensive Inventory of Thriving (CIT), in adolescence (14-19 years). Such measure has already been validated for younger children. The second study of the present research project narrows its scope and intervention to a specific and fundamental context for students, i.e. the school. In detail, the aim of this study is to investigate the relationship between well-being, emotional experience, student engagement and perceived school climate among high school students, with a special focus on students with Specific Learning Disorders (SLD). Finally, the third study is aimed to investigate and assess emotional experiences in students with a SLD, in particular Developmental Dyslexia (DD), in relation to learning a foreign language, such as English. In this regard, the Includi KIT has been created thanks to a funded project (Interreg-Italy Switzerland), aimed to support the social inclusion and improvement of the quality of life of students with DD in secondary school. The project was aimed at promoting the learning of the English language with teaching methodologies designed according to the MIND model, an approach that highlights the attitudes and strengths of students with dyslexia.
Il presente progetto di ricerca si articola in tre studi e ha l’obiettivo di indagare l’esperienza di benessere nell’adolescenza secondo i principi della Psicologia Positiva. Più precisamente, il primo studio si pone l’obiettivo di adattare e valutare le caratteristiche psicometriche di uno strumento che valuta il benessere, il Comprehensive Inventory of Thriving (CIT) in età adolescenziale (14-19 anni), misura già validata per le fasce di età inferiori. Il secondo studio del presente progetto di ricerca restringe il suo raggio di azione ed intervento su un contesto specifico e fondamentale per gli studenti: la scuola. Proprio per questo motivo, l’obiettivo è di indagare la relazione tra il benessere, il vissuto emotivo, lo student engagement e il clima scolastico percepito dagli studenti della scuola secondaria di primo grado e di secondo grado, con una particolare attenzione agli studenti con Disturbi Specifici dell’Apprendimento (DSA). Infine, il terzo studio si è posto l’obiettivo di indagare e valutare i vissuti emotivi negli studenti con un Disturbo Specifico di Apprendimento, la Dislessia Evolutiva (DE), in relazione all’apprendimento di una lingua straniera, come l’inglese. A questo proposito, verrà presentato il processo di costruzione e validazione del KIT Includi. Questo intervento educativo nasce all’interno di un ampio progetto finanziato (Interreg-Italia Svizzera) e si pone l’obiettivo di sostenere l’inclusione sociale e il miglioramento dell’esperienza scolastica degli studenti con DE nella scuola secondaria di I e II grado. Il progetto è stato finalizzato a promuovere l’apprendimento della lingua inglese con metodologie didattiche ideate in funzione del modello MIND, un approccio che evidenzia le attitudini e i punti di forza degli studenti con dislessia.
MAGENES, SARA, LA RELAZIONE TRA ESPERIENZA DI BENESSERE E APPRENDIMENTO NEGLI STUDENTI CON DISTURBI SPECIFICI DELL'APPRENDIMENTO (DSA), TRAFICANTE, DANIELA, Università Cattolica del Sacro Cuore Milano:Ciclo XXXV [https://hdl.handle.net/10807/286016]
LA RELAZIONE TRA ESPERIENZA DI BENESSERE E APPRENDIMENTO NEGLI STUDENTI CON DISTURBI SPECIFICI DELL'APPRENDIMENTO (DSA)
Magenes, Sara
2023
Abstract
The present research project consists of three studies and aims to investigate the experience of well-being in adolescence, according to the principles of Positive Psychology. More specifically, the first study aims to adapt and evaluate the psychometric characteristics of an instrument that assesses well-being, the Comprehensive Inventory of Thriving (CIT), in adolescence (14-19 years). Such measure has already been validated for younger children. The second study of the present research project narrows its scope and intervention to a specific and fundamental context for students, i.e. the school. In detail, the aim of this study is to investigate the relationship between well-being, emotional experience, student engagement and perceived school climate among high school students, with a special focus on students with Specific Learning Disorders (SLD). Finally, the third study is aimed to investigate and assess emotional experiences in students with a SLD, in particular Developmental Dyslexia (DD), in relation to learning a foreign language, such as English. In this regard, the Includi KIT has been created thanks to a funded project (Interreg-Italy Switzerland), aimed to support the social inclusion and improvement of the quality of life of students with DD in secondary school. The project was aimed at promoting the learning of the English language with teaching methodologies designed according to the MIND model, an approach that highlights the attitudes and strengths of students with dyslexia.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
tesiphd_completa_ Magenes.pdf
accesso aperto
Tipologia file ?:
Tesi di dottorato
Note: tesi
Dimensione
4.85 MB
Formato
Adobe PDF
|
4.85 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.