Given a highly diverse scenario of the labor market, increasingly characterized by high flexibility, in which moments of work and not working alternate with increasing frequency, this book questions the meaning and application of two of the best known assessment tools competencies. The main objective is to raise the question of the potential and limits of self and hetero-assessment of competencies that have become the common language of the personal and professional development of companies, universities, workers and students. Considering the increasingly intense turbulence in the labor market, these processes should be part of the educational and professional curriculum of all workers and they should be provided repeatedly throughout their career. The authors present the devices of the Career counseling, the Assessment Centre and the Development Centre like archetypes of competencies’ assessment interventions for a wide audience, made up of experts, professionals and students.
A fronte di uno scenario altamente variegato del mercato del lavoro, sempre più caratterizzato da elevata flessibilità, in cui si alternano con sempre maggior frequenza momenti di lavoro e momenti di non lavoro, questo testo si interroga sul significato e sull'applicazione di due tra i più noti strumenti di valutazione e valorizzazione delle competenze. Obiettivo principale è quello di porre la questione su potenzialità e limiti dell'auto e dell'etero-valutazione delle competenze, che sono diventate linguaggio comune dello sviluppo personale e professionale delle aziende, delle università, dei lavoratori e degli studenti. Alla luce della sempre più vivace turbolenza del mercato del lavoro, tali processi dovrebbero far parte del curriculum formativo-professionale di tutti i lavoratori ed essere previsti ripetutamente nell'arco della propria vita professionale. Gli autori presentano i dispositivi del Bilancio di Competenze, dell'Assessment Centre e del Development Centre quali archetipi degli interventi di valutazione delle competenze rivolgendosi ad un pubblico ampio, composto da esperti, professionisti e studenti.
Gallo, R., Boerchi, D., Bilancio di competenze e assessment centre. Nuovi sviluppi: il Development Centre e il Bilancio di Competenze in Azienda, Franco Angeli, Milano 2011: 202 [http://hdl.handle.net/10807/8367]
Bilancio di competenze e assessment centre. Nuovi sviluppi: il Development Centre e il Bilancio di Competenze in Azienda
Gallo, Rosanna;Boerchi, Diego
2011
Abstract
Given a highly diverse scenario of the labor market, increasingly characterized by high flexibility, in which moments of work and not working alternate with increasing frequency, this book questions the meaning and application of two of the best known assessment tools competencies. The main objective is to raise the question of the potential and limits of self and hetero-assessment of competencies that have become the common language of the personal and professional development of companies, universities, workers and students. Considering the increasingly intense turbulence in the labor market, these processes should be part of the educational and professional curriculum of all workers and they should be provided repeatedly throughout their career. The authors present the devices of the Career counseling, the Assessment Centre and the Development Centre like archetypes of competencies’ assessment interventions for a wide audience, made up of experts, professionals and students.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.