Hegel’s philosophy of history can be read in many different ways: the article outlines the main interpretations. The first historical element is the spirit in its absolute shape, together with the empirical history, which displays itself in absolute eternal shapes. History is not only objective: its absolute side – like in history of arts, religion and philosophy – takes shape within a history of epochs. Hence, there is no need to ignore objective history: the philosopher has to recognize that there is an absolute spirit which acts within this history; that eternity speaks in time; that the infinite expresses itself through finitude; that absolute reveals itself in objectivity; that freedom spreads in the world and that the universal is «infinitely concrete». If the freedom of the spirit manifests itself objectively, the philosopher can say that the aim of history is the freedom of men, which must absolutely become real.

La hegeliana filosofia della storia ha favorito una molteplicità di letture, che l'articolo intende ricostruire e presentare. Storico appare innanzitutto lo spirito nella sua forma assoluta e la storia empirica presenta nel divenire il dispiegarsi di forme di per sé eterne, che permangono assolute. La storia non è solo oggettiva, il suo versante assoluto – come storia dell’arte, della religione, della filosofia – si declina all’interno della storia delle epoche, per cui non si tratta di superare, nel senso di tralasciare, la storia oggettiva, ma di riconoscere il fatto che all’interno di questa storia si dispiega uno spirito assoluto, si tratta di capire che l’eternità si comunica nel tempo, l’infinito si esprime attraverso il finito, l’assoluto si rivela nell’oggettivo, la libertà si diffonde nel mondo: l’universale è l’«infinitamente concreto». Se la libertà dello spirito deve manifestarsi oggettivamente, si può dire che il fine della storia è la libertà dell’uomo da realizzarsi assolutamente.

Marassi, M., Storia e libertà in Hegel, in Mordacci, R. (ed.), Prospettive di filosofia della storia, Bruno Mondadori, Milano 2009: 123- 145 [http://hdl.handle.net/10807/7783]

Storia e libertà in Hegel

Marassi, Massimo
2009

Abstract

Hegel’s philosophy of history can be read in many different ways: the article outlines the main interpretations. The first historical element is the spirit in its absolute shape, together with the empirical history, which displays itself in absolute eternal shapes. History is not only objective: its absolute side – like in history of arts, religion and philosophy – takes shape within a history of epochs. Hence, there is no need to ignore objective history: the philosopher has to recognize that there is an absolute spirit which acts within this history; that eternity speaks in time; that the infinite expresses itself through finitude; that absolute reveals itself in objectivity; that freedom spreads in the world and that the universal is «infinitely concrete». If the freedom of the spirit manifests itself objectively, the philosopher can say that the aim of history is the freedom of men, which must absolutely become real.
2009
Italiano
Prospettive di filosofia della storia
978-88-6159-346-6
Bruno Mondadori
Marassi, M., Storia e libertà in Hegel, in Mordacci, R. (ed.), Prospettive di filosofia della storia, Bruno Mondadori, Milano 2009: 123- 145 [http://hdl.handle.net/10807/7783]
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