The essay discusses the need for educational research to come out of a widespread self and embrace a rigorous epistemological and methodological challenge of interdisciplinarity and comparison with authentic cultural and social scenario. The pedagogy strength is in fact anchored both to the soundness of its foundations and the ability to modulate the contents, objects and methods in relation to the renewed relationship between theory and practical, which innervates the concept of pedagogy as a science of education. Reflection is therefore focus primarily on the relationship between theory, practice and policymaking.
Nel saggio si discute la necessità per la ricerca pedagogica di uscire da una diffusa autoreferenzialità e accogliere con rigore epistemologico e metodologico la sfida dell'interdisciplinarietà autentica e del confronto con lo scenario culturale e sociale. L'autorevolezza della pedagogia è infatti ancorata sia alla solidità dei suoi fondamenti sia alla capacità di modulare contenuti, oggetti e metodi rinnovandosi in riferimento al rapporto teoria-pratica, il quale innerva il concetto stesso di pedagogia come scienza dell'educazione; la riflessione è pertanto incentrata soprattutto sulle relazioni tra teoria, pratica e policymaking.
Vigano', R. M., Impegni per la ricerca educativa: stare nella realtà e cogliere il senso della direzione, in Vico, G. (ed.), L'esigenza di educare: atti del Convegno di Dipartimento, Milano, 22-23 ottobre 2009, Vita e Pensiero, Milano 2011: 43- 51 [http://hdl.handle.net/10807/6903]
Impegni per la ricerca educativa: stare nella realtà e cogliere il senso della direzione
Vigano', Renata Maria
2011
Abstract
The essay discusses the need for educational research to come out of a widespread self and embrace a rigorous epistemological and methodological challenge of interdisciplinarity and comparison with authentic cultural and social scenario. The pedagogy strength is in fact anchored both to the soundness of its foundations and the ability to modulate the contents, objects and methods in relation to the renewed relationship between theory and practical, which innervates the concept of pedagogy as a science of education. Reflection is therefore focus primarily on the relationship between theory, practice and policymaking.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.