Evaluation today represents an interesting research object from different disciplinary perspectives. In scientific literature there are a lot of research studies dealing with evaluation, its models, approaches and theories; little attention, in particular in our national context, has been given to the presentation and discussion about methods and tools for putting into practice evaluative action in educational field. The book aims to contribute to the development of scientific knowledge by focusing on the evaluation of training and education in many contexts. Theoretical reflection are completed by the presentation of cases and real evaluative experiences in order to support professional action.
Il tema della valutazione è oggetto di crescente attenzione e interesse in molteplici settori disciplinari. Non mancano nella letteratura scientifica lavori mirati alla presentazione e all approfondimento dei modelli e delle teorie della valutazione, delle prospettive d analisi e classificazione. Meno frequenti, almeno nel contesto italiano, sono i testi più improntati alla concretezza che forniscono strumenti di lavoro operativi per progettare, costruire e implementare un dispositivo valutativo. Con l intento di colmare tale lacuna, il manuale di Katia Montalbetti assume come oggetto specifico la valutazione della formazione nelle sue diverse articolazioni e declinazioni. Si rivolge in maniera privilegiata a quanti, nei corsi di studi universitari o in percorsi di formazione e aggiornamento professionale, accostano la metodologia della ricerca applicata alla valutazione dei processi formativi: ne consegue la scelta di fare ampi riferimenti a casi ed esperienze reali e di mettere a disposizione specifici supporti operativi.
Montalbetti, K., Manuale per la valutazione delle pratiche formative. Metodi, dispositivi e strumenti, Vita e Pensiero, Milano 2011: 116 [http://hdl.handle.net/10807/6657]
Manuale per la valutazione delle pratiche formative. Metodi, dispositivi e strumenti
Montalbetti, Katia
2011
Abstract
Evaluation today represents an interesting research object from different disciplinary perspectives. In scientific literature there are a lot of research studies dealing with evaluation, its models, approaches and theories; little attention, in particular in our national context, has been given to the presentation and discussion about methods and tools for putting into practice evaluative action in educational field. The book aims to contribute to the development of scientific knowledge by focusing on the evaluation of training and education in many contexts. Theoretical reflection are completed by the presentation of cases and real evaluative experiences in order to support professional action.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.