The essay moves from an exploration of an elusive but increasingly compelling field: the pervasiveness of autobiography in the contemporary media landscape. From artistic and experimental practices to non-fiction film, from collaborative digital projects to confessional modes of self-representation in television and internet, such a personalisation of art and the media may be seen, in broad philosophical terms, as a consequence of postmodern discourse and as a result of the growing fragmentation of the human experience in a globalized world. Nevertheless, as many media projects show, such focus on subjectivity does not imply a definitive displacement of the self, neither a closure within the horizon of one’s self. On the contrary, the impulse of self-investigation and self-reflection is linked to a real desire of communication, where the addresser engages with the addressee within a shared space of embodied subjectivity. Finally, the contemporary proliferation of first-person modes of expression in audiovisual and digital media responds to a common vocation to attest the social nature of the I, which means the essential embeddedness in his or her life world.

I nuovi assetti mediali hanno contribuito a rafforzare la percezione che la soggettività abbia definitivamente perso il proprio baricentro, a causa di una continua dispersione di rappresentazioni frammentarie la cui stessa ricomposizione appare oggi uno sforzo privo di tenuta. Nell’epoca attuale, grazie alla crescente diffusione di dispositivi maneggevoli e applicazioni estremamente accessibili, l’insopprimibile impulso all’autoesposizione non solo si concilia facilmente con la maggiore condivisibilità dei contenuti sulla scena sociale delle piattaforme web, ma va incontro a un processo che sembra rendere irrisolvibile la scissione del sé con le sue molteplici, disperse proiezioni. A fronte di tale panorama, il numero monografico vuole intrecciare una serie di riflessioni che convergono verso un campo di indagine capace di rilanciare in chiave differente lo studio e la lettura dei fenomeni di autorappresentazione: l’autoetnografia. Tale metodo di ricerca, proponendosi di connettere l’elemento personale a quello culturale, consentirà di studiare e ripensare le forme di autorappresentazione nell'epoca intermediale contemporanea.

Cati, A., Franchin, G. (eds.), L'impulso autoetnografico: radicamento e riflessività nell'era intermediale, Vita e Pensiero, Milano 2012: 185 [http://hdl.handle.net/10807/63106]

L'impulso autoetnografico: radicamento e riflessività nell'era intermediale

Cati, Alice;Franchin, Glenda
2012

Abstract

The essay moves from an exploration of an elusive but increasingly compelling field: the pervasiveness of autobiography in the contemporary media landscape. From artistic and experimental practices to non-fiction film, from collaborative digital projects to confessional modes of self-representation in television and internet, such a personalisation of art and the media may be seen, in broad philosophical terms, as a consequence of postmodern discourse and as a result of the growing fragmentation of the human experience in a globalized world. Nevertheless, as many media projects show, such focus on subjectivity does not imply a definitive displacement of the self, neither a closure within the horizon of one’s self. On the contrary, the impulse of self-investigation and self-reflection is linked to a real desire of communication, where the addresser engages with the addressee within a shared space of embodied subjectivity. Finally, the contemporary proliferation of first-person modes of expression in audiovisual and digital media responds to a common vocation to attest the social nature of the I, which means the essential embeddedness in his or her life world.
2012
Italiano
03928667
Cati, A., Franchin, G. (eds.), L'impulso autoetnografico: radicamento e riflessività nell'era intermediale, Vita e Pensiero, Milano 2012: 185 [http://hdl.handle.net/10807/63106]
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