Taking inspiration from some works by cinema critics included in the volume, the cinematography of Stanley Kubrick is presented here as a battlefield between “words” and “images”, in which images always win. From this perspective, the Author reflects about the links between Law – the world of the words – and Image, to discover connections that can lead us to formulate a theory of justice. Therefore Kubrick’s films are here somehow seen as a “pre-text” to pose hard questions: what does the “world of images” have to teach and to tell to the “world without images” of the Law? What courageous, enriching, or uncomfortable, connections are possible? This essay does not delve into the issue of the iconography of justice, an issue well and long studied; instead, its purpose is to further analyze how images can nourish the universe of the Law, which seems deprived of them: what benefits can come to the world of the Law from the immense, yet sometime problematic, richness that images bring to knowledge of reality? Beyond the one-way imagery of Justice, a lady with a sword and a balance scale, and often a blindfold, there is the possibility to envision, even if only theoretically, about a different idea of Justice. This article discusses two examples: two physical sites, buildings in which justice is administered, and yet, in which a different idea of Justice is set forth. The building that houses the Supreme Court of Israel, with its reliance on the concepts of straight and round, transparency and light, exemplifies the possibility for ‘rights’ – a system of Law, in its rigidity – to meet the curvy ‘wrongs’ of human beings, under the sheltering light of transparency. The South African Constitutional Court’s logo – Justice under a tree –portrays an idea of Justice aimed at protecting and caring, instead of at controlling and punishing. Starting from these reflections, apparently far from juridical technicalities, the Author presents an innovative approach to administer and render Justice.

Grazie allo spunto fornito da alcuni testi di critica cinematografica inclusi nel volume, la cinematografia di Stanley Kubrick è presentata come un campo di battaglia in cui continuamente si scontrano la parola e l’immagine. Con l’immancabile vittoria dell’immagine sulla parola. A partire da questa prospettiva, il saggio dipana una riflessione sull’intreccio tra immagine e diritto, tra immagine e mondo della parola, per scoprirvi i nessi che conducono a una teoria della giustizia. Kubrick è quindi un pre-testo per porre una domanda scomoda: che cosa hanno da dire e da insegnare il ‘mondo dell’immagine’, la ‘letteratura visiva’, l’arte visuale, al ‘mondo senza immagini’ del diritto? Quali ardite (ri)congiunzioni sono possibili? Il saggio non si ferma alla questione dell’iconografia della giustizia, tema su cui molto si è scritto, ma si spinge oltre in un’analisi di come il contributo delle immagini possa nutrire di realtà l’universo giuridico dall’immaginario oggi desertificato: un nutrimento che va a vantaggio della qualità delle norme e della formazione del giurista. D’alto canto, lo scritto si spinge oltre l’‘immaginario unico’ a cui il diritto è abituato – la bilancia, la spada, la benda sugli occhi della Giustizia – e propone due immagini di luoghi in cui si amministra la giustizia, capaci di dare all’immaginazione un’idea nuova della giustizia stessa. La Corte suprema di Israele con le sue linee rette e tonde, le sue trasparenze e luminosità, parla di un’idea di giustizia capace di avvicinare il ‘diritto’ alle linee curve, e talvolta storte, delle vicende umane. La Corte costituzionale sudafricana con il suo logo “Justice under a tree” parla di un’idea di giustizia mossa da istanze e scopi di protezione e cura, anziché di controllo e punizione. Da simili riflessioni, solo apparentemente lontane dal tecnicismo giuridico, si traggono alcuni indizi per una riprogettazione del modo di fare e di rendere giustizia.

Mazzucato, C., Il mondo senza immagini dei giuristi, in Forti, G., Mazzucato, C., Visconti, A. (ed.), Giustizia e letteratura II, Vita e Pensiero, Milano 2014: 430- 465 [http://hdl.handle.net/10807/58056]

Il mondo senza immagini dei giuristi

Mazzucato, Claudia
2014

Abstract

Taking inspiration from some works by cinema critics included in the volume, the cinematography of Stanley Kubrick is presented here as a battlefield between “words” and “images”, in which images always win. From this perspective, the Author reflects about the links between Law – the world of the words – and Image, to discover connections that can lead us to formulate a theory of justice. Therefore Kubrick’s films are here somehow seen as a “pre-text” to pose hard questions: what does the “world of images” have to teach and to tell to the “world without images” of the Law? What courageous, enriching, or uncomfortable, connections are possible? This essay does not delve into the issue of the iconography of justice, an issue well and long studied; instead, its purpose is to further analyze how images can nourish the universe of the Law, which seems deprived of them: what benefits can come to the world of the Law from the immense, yet sometime problematic, richness that images bring to knowledge of reality? Beyond the one-way imagery of Justice, a lady with a sword and a balance scale, and often a blindfold, there is the possibility to envision, even if only theoretically, about a different idea of Justice. This article discusses two examples: two physical sites, buildings in which justice is administered, and yet, in which a different idea of Justice is set forth. The building that houses the Supreme Court of Israel, with its reliance on the concepts of straight and round, transparency and light, exemplifies the possibility for ‘rights’ – a system of Law, in its rigidity – to meet the curvy ‘wrongs’ of human beings, under the sheltering light of transparency. The South African Constitutional Court’s logo – Justice under a tree –portrays an idea of Justice aimed at protecting and caring, instead of at controlling and punishing. Starting from these reflections, apparently far from juridical technicalities, the Author presents an innovative approach to administer and render Justice.
2014
Italiano
Giustizia e letteratura II
978-88-343-2679-4
Volume pubblicato con i fondi del Centro Studi "Federico Stella" sulla Giustizia penale e la Politica criminale dell'Università Cattolica del Sacro Cuore
Mazzucato, C., Il mondo senza immagini dei giuristi, in Forti, G., Mazzucato, C., Visconti, A. (ed.), Giustizia e letteratura II, Vita e Pensiero, Milano 2014: 430- 465 [http://hdl.handle.net/10807/58056]
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/58056
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact