The analysis of the Opuscula of Francesco Piccinelli makes it possible to enter more directly into the pedagogical practices of the colleges of religious orders and schools of the city between 600 and 700. In addition to other aspects, emerges so clearly the component of visual culture, represented by the frequent use of symbolic images, often drawn from handbooks of emblems and devices.
L'analisi degli Opuscula di Francesco Piccinelli rende possibile entrare più direttamente nel merito delle pratiche scolastiche dei collegi degli ordini religiosi e delle scuole cittadine tra '600 e '700. Oltre ad altri aspetti peculiari, emerge così chiaramente la componente della cultura visuale, rappresentata dall'uso frequente di immagini emblematiche, ricavate spesso dai più diffusi prontuari di emblemi e imprese.
Bianchi, A., Un saggio di cultura scolastica nella Milano del XVII secolo: gli Opuscula di Francesco Piccinelli (1617)., in Rossi, M., Rovetta, A., Tedeschi, F. (ed.), Studi in onore di Maria Grazia Albertini Ottolenghi., Vita e Pensiero, Milano 2013: <<Quaderni di Storia dell’arte>>, 3- 8 [http://hdl.handle.net/10807/49834]
Un saggio di cultura scolastica nella Milano del XVII secolo: gli Opuscula di Francesco Piccinelli (1617).
Bianchi, Angelo
2013
Abstract
The analysis of the Opuscula of Francesco Piccinelli makes it possible to enter more directly into the pedagogical practices of the colleges of religious orders and schools of the city between 600 and 700. In addition to other aspects, emerges so clearly the component of visual culture, represented by the frequent use of symbolic images, often drawn from handbooks of emblems and devices.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.