For an ever-increasing number of young people, academic study means the acquisition of disciplinary knowledge and skills but also, and most importantly, a fundamental opportunity for personal growth through learning. An awareness of one’s learning process enables the university student to contrast the most dysfunctional attributive styles and develop an appropriate “epistemic stand”. The university thus becomes a place where individuals can not only expand their knowledge, but also develop a sound desire to always further it and grow intellectually as well as socially. This way of interpreting the functions of today’s higher education requires of academic institutions a careful reflection on the changes imposed by the recent university reform, which are to be read in light of the significant transformations involving the academic system as a whole.

Lo studio universitario rappresenta, per un numero sempre crescente di giovani, un’esperienza fondamentale di crescita personale e di sviluppo del pensiero critico oltre che di acquisizione di saperi e di competenze. Saper riconoscere gli elementi che sottendono al proprio processo di apprendimento permette allo studente universitario di contrastare le strategie e gli stili attributivi più disfunzionali a vantaggio dello sviluppo di un’adeguata “posizione epistemica”. l’Università si pone quindi come luogo in cui promuovere la conoscenza dei contenuti disciplinari, ma al tempo stesso è il contesto in cui può essere coltivato il desiderio conoscere e promosso lo sviluppo intellettivo e sociale. Questo modo di concepire la funzione dell’università deve spingere oggi a interrogarsi in merito ai cambiamenti che la riforma del sistema universitario italiano sta proponendo, che vanno riconsiderati alla luce delle importanti trasformazioni che hanno investito il sistema universitario.

Simeone, D., Giovani e formazione universitaria, in Chionna, A., Elia, G., Santelli Beccegato, L., I giovani e l'educazione. Saggi di Pedagogia, Guerini & Associati, Milano 2012: 153-173 [http://hdl.handle.net/10807/40620]

Giovani e formazione universitaria

Simeone, Domenico
2012

Abstract

For an ever-increasing number of young people, academic study means the acquisition of disciplinary knowledge and skills but also, and most importantly, a fundamental opportunity for personal growth through learning. An awareness of one’s learning process enables the university student to contrast the most dysfunctional attributive styles and develop an appropriate “epistemic stand”. The university thus becomes a place where individuals can not only expand their knowledge, but also develop a sound desire to always further it and grow intellectually as well as socially. This way of interpreting the functions of today’s higher education requires of academic institutions a careful reflection on the changes imposed by the recent university reform, which are to be read in light of the significant transformations involving the academic system as a whole.
2012
Italiano
978-88-6250-389-1
Guerini & Associati
Simeone, D., Giovani e formazione universitaria, in Chionna, A., Elia, G., Santelli Beccegato, L., I giovani e l'educazione. Saggi di Pedagogia, Guerini & Associati, Milano 2012: 153-173 [http://hdl.handle.net/10807/40620]
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/40620
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact