Young people are confronted with change when they experience traumatic events or when they move from one life-cycle stage to the next. These transitions often heavily challenge their capacity to adapt. The present study analyzes two emblematic experiences of the latter challenge, in which the young need to tackle change and to seek new life meanings. The first part deals with the experience of falling in love as an important achievement for an individual’s growth and life planning, whereas the second is more concerned with the ways in which young people cope with unexpected grief (disease, loss, etc.) which, under certain circumstances, can occasion learning and change.
I giovani, nel corso della loro esperienza, possono vivere esperienze di cambiamento causate da eventi critici oppure determinate dalle transizioni da una fase all’altra del ciclo di vita che mettono a dura prova le loro capacità di adattamento. Nel presente studio sono prese in considerazione due esperienze emblematiche che mettono il giovane nella condizione di affrontare il cambiamento e di cercare nuovi significati per la propria esperienza esistenziale. Nella prima parte si prende in considerazione l’esperienza dell’innamoramento quale tappa importante del processo di crescita del soggetto e occasione per dare nuovi significati al proprio progetto di vita. Nella seconda parte viene approfondito il rapporto dei giovani con la sofferenza che nasce da situazioni critiche impreviste (la malattia, la morte di una persona cara, ecc…) e che può, a determinate condizioni, diventare occasione di apprendimento e di cambiamento.
Simeone, D., Cercatori di senso. Itinerari educativi nella post-modernità, in Aprile, B., La relazione educativa nella post-modernità, Edizioni Messaggero Padova, Padova 2012: 117-147 [http://hdl.handle.net/10807/40618]
Cercatori di senso. Itinerari educativi nella post-modernità
Simeone, Domenico
2012
Abstract
Young people are confronted with change when they experience traumatic events or when they move from one life-cycle stage to the next. These transitions often heavily challenge their capacity to adapt. The present study analyzes two emblematic experiences of the latter challenge, in which the young need to tackle change and to seek new life meanings. The first part deals with the experience of falling in love as an important achievement for an individual’s growth and life planning, whereas the second is more concerned with the ways in which young people cope with unexpected grief (disease, loss, etc.) which, under certain circumstances, can occasion learning and change.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.