The volume examins the schooling policy of the Habsburgic Empire from the suppression of the Society of Jesus to the XXth century. It highlights the transformations in teacher training from Felbiger to Milde and Herbart. The book has new and innovative essays, with the outcomes of careful archival researches by specialists of the Universities of Turin, Verona and the Catholic University of Milan. It also presents for the first time in Italian language the results of original resaerches carried out by authoritative professors of Austria, Hungary, Slovenia, Rumenia. A rich and articulated pictures comes put, which proves the deepness of the pedagogical culture of Mitteleuropa and shows the importance of educational an schooling policy of Vienna in the Kingdom of Lombardy and Venetia

Il volume esamina la politica scolastica dell’Impero asburgico dalla soppressione della Compagnia di Gesù al Novecento, soffermandosi sulle trasformazioni nella preparazione dei maestri e nella didattica, da Felbiger, a Milde, a Herbart. Il volume propone saggi innovativi, frutto di attente indagini archivistiche di specialisti delle Università di Torino e Verona e dell’Università Cattolica di Milano, presenta per la prima volta in lingua italiana l’esito di ricerche originali condotte da autorevoli studiosi di Austria, Ungheria, Slovenia a Romania. Ne esce un quadro ricco e articolato, che dimostra la profondità anche pedagogica della cultura mitteleuropea e che documenta l’importanza della legislazione pedagogico-scolastica viennese nel Lombardo-Veneto.

Polenghi, S. (ed.), La scuola degli Asburgo.Pedagogia e formazione degli insegnanti tra il Danubio e il Po (1773-1918), SEI, Torino 2012: 304 + XVI = 330 [http://hdl.handle.net/10807/3886]

La scuola degli Asburgo.Pedagogia e formazione degli insegnanti tra il Danubio e il Po (1773-1918)

Polenghi, Simonetta
2012

Abstract

The volume examins the schooling policy of the Habsburgic Empire from the suppression of the Society of Jesus to the XXth century. It highlights the transformations in teacher training from Felbiger to Milde and Herbart. The book has new and innovative essays, with the outcomes of careful archival researches by specialists of the Universities of Turin, Verona and the Catholic University of Milan. It also presents for the first time in Italian language the results of original resaerches carried out by authoritative professors of Austria, Hungary, Slovenia, Rumenia. A rich and articulated pictures comes put, which proves the deepness of the pedagogical culture of Mitteleuropa and shows the importance of educational an schooling policy of Vienna in the Kingdom of Lombardy and Venetia
2012
Italiano
978-88-05-07299-6
Il volume presente gli atti di un convegno e di un seminario internazionali, organizzati dalla curatrice nel 2011, a conclusione di un progetto di ricerca internazionale. La curatrice ha tradotto 4 dei 6 saggi scritti in lingua tedesca.
Polenghi, S. (ed.), La scuola degli Asburgo.Pedagogia e formazione degli insegnanti tra il Danubio e il Po (1773-1918), SEI, Torino 2012: 304 + XVI = 330 [http://hdl.handle.net/10807/3886]
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/3886
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact