The issue of Turkey’s admission to the European institutions is a key turning point for both the EU, still looking for a difficult ‘shared identity’, and Ankara, involved, on one hand, in the re-definition of its post-cold war international position, on the other in the problematic “closing” of the experience of the Kemalist statehood. The length of the path of convergence (whose roots date back to the cultural and political humus of the mid-Fifties) and its fluctuations, clearly speak about the differences existing between the parties, differences that have been overcame only to a minor extent by the legislative and economic measures that Ankara adopted, especially between 2002 and 2004. Many dossiers are still open, on almost all the areas covered by the Copenhagen criteria. At political, economic and institutional level, Turkey has to move further on, to reach at least acceptable “European” standards. The role of Islam in the definition of Turkish identity and the weight that religion as taken anew in Turkish national life and political discourse make things more complex. On the historical level, the “essentialist argument” has played a key role in shaping Euro-Turkish relations, both in negative and positive sense, fuelling the opposition between “Christian” West and the caliphal ambitions of the Ottoman sultan as well as tightening the bonds between Cold War Europe and the Republic of Mustapha Kemal and his successors. The success of the AKP in the political elections of 2002 (confirmed in 2007 and strengthened by the contested election of the former Prime Minister and Minister for Foreign Affairs Abdullah Gül to the Presidency of the Republic) has raised the fears of whose who see in the party’s references to the Muslim identity of Turkey and in the new “Islamic” legislation that it has introduced (especially in some sectors of public morality) a regression from a self-proclaimed (although ambiguous) secularism. For this reasons too, the future of Euro-Turkish relation seems still very uncertain. The final result of Turkey’s approaching process to the EU does not depend only from the process of economic consolidation and political-institutional liberalization, but also from the trends prevailing within the cabinet and the society as a whole, now split between the pragmatism of the new technocratic and business elite and the conservative attitudes of the rural world and the small bourgeoisie (the AKP’s main constituency), increasingly at odd with the challenges of a modernization and westernization that are no more only a façade. Of course, in this framework, the attitude of the EU and its institutions plays a key role in promoting the emergence of one position or the other. The survival of ambiguities such as the ones surrounding the so-called ‘privileged partnership’ risks to delay a process which in hard enough in itself.

La questione dell'ammissione della Turchia alle istituzioni europee rappresenta un passaggio importante sia per un'UE ancora alla ricerca di una sua problematica 'identità condivisa' sia per Ankara, impegnata da una parte nella ridefinizione della sua collocazione internazionale post-guerra fredda, dall'altra nella difficile 'chiusura' dell'esperienza della statualità kemalista. La lunghezza del processo di convergenza (che affonda le sue radici nel substrato politico e culturale della metà degli anni Cinquanta) e il suo carattere altalenante sono espressione significativa delle differenze che esistono fra le parti, e che sono state superate solo in misura ridotta dagli interventi legislativi e di politica economica posti in essere da Ankara soprattutto nel periodo compreso fra il 2002 e il 2004. I dossier aperti sono ancora molti, e riguardano pressoché tutti gli ambiti coperti dai criteri di Copenhagen. A livello politico, economico e istituzionale, la Turchia è chiamata a compiere ancora importanti passi avanti, prima di potere raggiungere standard classificabili come accettabilmente “europei”. Questo stato di cose è ulteriormente complicato dal ruolo che l'islam gioca nella definizione dell'identità turca e dal peso che la religione è tornata a rivestire nella vita e nel discorso politico nazionale. Sul piano storico, l'argomentazione essenzialista ha svolto un ruolo importante nello strutturare i rapporti euro-turchi, sia in senso negativo, accentuando la contrapposizione fra l'Occidente “cristiano” e le ambizioni califfali del sultano ottomano, sia in senso positivo, avvicinando all'Europa della guerra fredda la repubblica di Mustafa Kemal e dei suoi successori. In questa prospettiva, l'affermazione nelle elezioni politiche del 2002 del Partito della giustizia e dello sviluppo (AKP), affermazione bissata nel 2007 e ribadita nella pur contesta elezione a Capo dello Stato dell'ex Primo Ministro e ex Ministro degli Esteri Abdullah Gül, ha suscitato non poche preoccupazioni in quanti hanno voluto vedere – nei richiami del partito all'identità musulmana della Turchia e nella nuova normativa “islamica” da questi introdotta soprattutto in alcuni campi della morale pubblica – una forma di regressione rispetto alla proclamata (seppure ambigua) “laicità” del Paese. Anche per questa ragione, il futuro delle relazioni euro-turche appare tuttora assai incerto. I risultati del cammino di avvicinamento della repubblica anatolica all’Unione dipendono, infatti, in larga misura, oltre che dagli esisti del processo di consolidamento economico e di liberalizzazione politico-istituzionale, da quelle che saranno le tendenze prevalenti in seno alla compagine al governo e alla società turca in generale, ormai apertamente e profondamente divisa fra il pragmatismo della nuova élite affaristica e tecnocratica e le tensioni conservatrici degli strati rurali e piccolo-borghesi (che dell'AKP costituiscono la principale base di consenso), sempre più a disagio di fronte alle sfide di una modernità e di una occidentalizzazione ormai non più solo “di facciata”. Va de sé che, in questo contesto, l’atteggiamento della UE e delle sue istituzioni costituisce un elemento determinante nel favorire il prevalere dell’una o dell’altra posizione, e che il permanere – a questo livello – di ambiguità come quelle che circondano la questione della c.d. “partnership privilegiata” rischiano di ritardare un processo già di per sé sufficientemente complesso.

Pastori, G., La trappola della diversità. L'Unione europea e la questione dell'allargamento alla Turchia, in Draetta, U., Santini, A. (ed.), L'Unione europea in cerca di identità. Problemi e prospettive dopo il fallimento della "Costituzione", Giuffrè Editore, Milano 2008: 309- 342 [http://hdl.handle.net/10807/38749]

La trappola della diversità. L'Unione europea e la questione dell'allargamento alla Turchia

Pastori, Gianluca
2008

Abstract

The issue of Turkey’s admission to the European institutions is a key turning point for both the EU, still looking for a difficult ‘shared identity’, and Ankara, involved, on one hand, in the re-definition of its post-cold war international position, on the other in the problematic “closing” of the experience of the Kemalist statehood. The length of the path of convergence (whose roots date back to the cultural and political humus of the mid-Fifties) and its fluctuations, clearly speak about the differences existing between the parties, differences that have been overcame only to a minor extent by the legislative and economic measures that Ankara adopted, especially between 2002 and 2004. Many dossiers are still open, on almost all the areas covered by the Copenhagen criteria. At political, economic and institutional level, Turkey has to move further on, to reach at least acceptable “European” standards. The role of Islam in the definition of Turkish identity and the weight that religion as taken anew in Turkish national life and political discourse make things more complex. On the historical level, the “essentialist argument” has played a key role in shaping Euro-Turkish relations, both in negative and positive sense, fuelling the opposition between “Christian” West and the caliphal ambitions of the Ottoman sultan as well as tightening the bonds between Cold War Europe and the Republic of Mustapha Kemal and his successors. The success of the AKP in the political elections of 2002 (confirmed in 2007 and strengthened by the contested election of the former Prime Minister and Minister for Foreign Affairs Abdullah Gül to the Presidency of the Republic) has raised the fears of whose who see in the party’s references to the Muslim identity of Turkey and in the new “Islamic” legislation that it has introduced (especially in some sectors of public morality) a regression from a self-proclaimed (although ambiguous) secularism. For this reasons too, the future of Euro-Turkish relation seems still very uncertain. The final result of Turkey’s approaching process to the EU does not depend only from the process of economic consolidation and political-institutional liberalization, but also from the trends prevailing within the cabinet and the society as a whole, now split between the pragmatism of the new technocratic and business elite and the conservative attitudes of the rural world and the small bourgeoisie (the AKP’s main constituency), increasingly at odd with the challenges of a modernization and westernization that are no more only a façade. Of course, in this framework, the attitude of the EU and its institutions plays a key role in promoting the emergence of one position or the other. The survival of ambiguities such as the ones surrounding the so-called ‘privileged partnership’ risks to delay a process which in hard enough in itself.
2008
Italiano
L'Unione europea in cerca di identità. Problemi e prospettive dopo il fallimento della "Costituzione"
9788814143731
Giuffrè Editore
Il progetto di ricerca i cui risultati sono esposti nel volume ha beneficiato del sostegno finanziario dall'Università Cattolica del Sacro Cuore, Linea D.3.2, 2005 ('Ricerca di particolare interesse per l'Ateneo'), 'Il contributo della Costituzione europea all'evoluzione delle istituzioni giuridiche ed economiche dell'Unione e della sua politica estera e di difesa' (Resp. scientifico Prof. U. Draetta) / The research project whose results are exposed in the book enjoyed the financial support of the Catholic University of the Sacred Heart, Line D.3.2, 2005 ('Project of special relevance for the Athenaeum'), 'The contribution of the European Constitution to the development of the legal and economic institutions of the EU and its foreign and security politics' (Scientific coordinator Prof. U. Draetta); Contributi di / Contributors: N. Parisi, A. Santini, M. Fumagalli Meraviglia, U. Draetta, D. Rinoldi, M. Spatti, M. de Leonardis, G.Pastori, F. Cerniglia, L. Pagani /
Pastori, G., La trappola della diversità. L'Unione europea e la questione dell'allargamento alla Turchia, in Draetta, U., Santini, A. (ed.), L'Unione europea in cerca di identità. Problemi e prospettive dopo il fallimento della "Costituzione", Giuffrè Editore, Milano 2008: 309- 342 [http://hdl.handle.net/10807/38749]
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