The point of departure of this essay is a selection of “narratives” of victims of severe crimes. The Author shows some peculiar, recurrent, and quite significant aspects of those narratives, from which an inquiry into criminal law and the criminal justice system is carried out in the light of the teachings that the story-telling of victims can offer to the theory of crime and punishment. The Author discovers that, despite the differences in individual experiences, cultures, and severity of offenses, many stories of victims tend to be told in ways that combine poetry, “exemplarity” and “parresia”. In the story-telling of violent and severe victimization, victims seem to resort to a courageous “speaking out” and “truth-telling” (i.e., the notion of parresia, as studied by Michel Foucault) that lean on the linguistic efficacy of metaphors and imagery, as in poetry, to describe the indescribable, and to narrate the unthinkable and unspeakable. This spontaneous “art” of frank, courageous, truth-telling also carries the potential of exemplarity, i.e., the force of example (as analysed by political philosophy, namely by Alessandro Ferrara) where “is and ought merge, and in so doing liberate an energy that sparks our imagination”. The Author argues that the poetical truth-telling of victims seems to have a universalistic “exemplary” validity from which the theory of criminal law could greatly benefit. A more sensitive elaboration of criminal norms by legislative authorities should, therefore, be pursued, by following reality more closely and enriching the juridical language now too stiffly enclosed into abstract concepts. Furthermore, a whole new theory of criminal justice can develop from the “parresiastic” and “exemplary” narratives of victims: a theory of criminal justice where – due process guarantees untouched – victims, offenders and communities are enabled to speak truly and frankly, yet courageously, to each other within “truth games” (as Foucault would have called them) that avoid traditional forms of punishment, and give floor to restorative responses to crime (as it has happened, among others, in the case of the South African Truth and Reconciliation Commission).

A partire da alcune testimonianze di vittime di reato, il saggio sviluppa una riflessione che mette in luce aspetti peculiari di simili “narrazioni”, per trarne spunti pertinenti al diritto penale. Lo scritto è corredato da un’appendice in cui l’Autrice ha raccolto una (minima) selezione di “racconti” assai significativi di persone offese da reati di diversa gravità e matrice. Nella onnipresente diversità delle storie individuali e nella frequente somiglianza dei sentimenti e dei valori offesi, le parole delle vittime – nota l’Autrice – hanno un tratto comune sorprendente: sono un coraggioso ‘parlar franco’, tipico della parresia (come presentata, da ultimo, da Michel Foucault), che si offre come fonte di conoscenza al modo degli esempi, cioè con la forza di una congruenza persuasiva che attiva l’immaginazione facendo a meno di princìpi a priori (secondo l’impostazione filosofica di Alessandro Ferrara). Di più: questo ‘esemplare parlar franco’ prende spesso forme che non si fatica a definire poetiche. L’impressione, indagata nello scritto, è che certa ‘realtà vissuta’ (il ‘come stanno le cose’ intorno a dolenti esperienze attraversate in prima persona, perché provocate o subite) non possa che essere dicibile – e dunque narrabile – in forma poetica. E invero, sul piano teorico, un filo stretto collega filosoficamente parresia ad autenticità, autenticità a esemplarità, e parresia ed esemplarità a estetica. Trasposti nella teoria costituzionale del reato e del diritto penale, i concetti di parresia ed esemplarità illuminano un’idea nuova, non utopica, di giustizia di cui è possibile perfino immaginare qualche declinazione pratica nel medio periodo. Lo scritto si sofferma sugli “insegnamenti” che il sistema penale può trarre dal discernimento che nasce dall’esposizione all’esemplarità parresiastica e poetica di certe esperienze di vittimizzazione. Si aprono percorsi conoscitivi sostanzialmente lungo quattro direttrici: la formazione del giurista, il contributo all’arricchimento dei princìpi di offensività e di determinatezza, il contributo all’arricchimento del linguaggio giuridico, le prospettive politico-criminali che dischiudono la ricerca di un modello di giustizia in cui reo, vittima e collettività possono diventare reciprocamente «coppie parresiastiche», capaci di dar vita a «giochi di verità» in cui ciascuno costituisce sé e gli altri come «dicitore della verità su se stesso», rendendo possibile un’autenticità foriera di una pur sofferta e difficile riconciliazione.

Mazzucato, C., La 'poesia della verità' nella ricerca della giustizia. Poesia, parresia, esemplarità, giustizia, in Forti, G., Mazzucato, C., Visconti, A. (ed.), Giustizia e letteratura - I, Vita e Pensiero, Milano 2012: 507- 547 [http://hdl.handle.net/10807/37969]

La 'poesia della verità' nella ricerca della giustizia. Poesia, parresia, esemplarità, giustizia

Mazzucato, Claudia
2012

Abstract

The point of departure of this essay is a selection of “narratives” of victims of severe crimes. The Author shows some peculiar, recurrent, and quite significant aspects of those narratives, from which an inquiry into criminal law and the criminal justice system is carried out in the light of the teachings that the story-telling of victims can offer to the theory of crime and punishment. The Author discovers that, despite the differences in individual experiences, cultures, and severity of offenses, many stories of victims tend to be told in ways that combine poetry, “exemplarity” and “parresia”. In the story-telling of violent and severe victimization, victims seem to resort to a courageous “speaking out” and “truth-telling” (i.e., the notion of parresia, as studied by Michel Foucault) that lean on the linguistic efficacy of metaphors and imagery, as in poetry, to describe the indescribable, and to narrate the unthinkable and unspeakable. This spontaneous “art” of frank, courageous, truth-telling also carries the potential of exemplarity, i.e., the force of example (as analysed by political philosophy, namely by Alessandro Ferrara) where “is and ought merge, and in so doing liberate an energy that sparks our imagination”. The Author argues that the poetical truth-telling of victims seems to have a universalistic “exemplary” validity from which the theory of criminal law could greatly benefit. A more sensitive elaboration of criminal norms by legislative authorities should, therefore, be pursued, by following reality more closely and enriching the juridical language now too stiffly enclosed into abstract concepts. Furthermore, a whole new theory of criminal justice can develop from the “parresiastic” and “exemplary” narratives of victims: a theory of criminal justice where – due process guarantees untouched – victims, offenders and communities are enabled to speak truly and frankly, yet courageously, to each other within “truth games” (as Foucault would have called them) that avoid traditional forms of punishment, and give floor to restorative responses to crime (as it has happened, among others, in the case of the South African Truth and Reconciliation Commission).
2012
Italiano
Giustizia e letteratura - I
9788834322833
Mazzucato, C., La 'poesia della verità' nella ricerca della giustizia. Poesia, parresia, esemplarità, giustizia, in Forti, G., Mazzucato, C., Visconti, A. (ed.), Giustizia e letteratura - I, Vita e Pensiero, Milano 2012: 507- 547 [http://hdl.handle.net/10807/37969]
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