The essay analyzes Italian scientific TV programs. A map of this TV genre is sketched, following a sociosemiotical perspective. The map classifies scientific programs, using two axes which identify the main effects that popularization of science can have on the audience’s imagination. The first axis is the one of “responsibility”: programs that foster the audience awareness of the values and of the risks of scientific progress (so that viewers perceive themselves as citizens who have the responsibility of making important choices for their future) are opposed to programs where science is presented only in its spectacular dimensions. The second axis distinguishes the programs where dramatic emotions prevail from those which aim to a more relaxed engagement of the audience. Besides, the article highlights how contemporary science journalism is exposed to increasing risks of misinformation since the mass media system has changed the canonical process of communication of scientific discoveries (in order to get visibility and funds for their researches, scientists are often tempted to anticipate the news of important results, even if their discoveries haven’t received all the necessary validations from the scientific community). The contribution draws also attention to the fact that too seldom the discussion about science regards the paradigms (i.e. the theoretical frameworks, with their specificity and limits) of scientific explanations.

Il saggio analizza l’offerta televisiva di trasmissioni dedicate alla divulgazione scientifica. Seguendo un’impostazione socio semiotica, l’articolo produce una mappatura dei programmi che rientrano in questo genere di televisione. La mappa si struttura su due assi che identificano i principali effetti della divulgazione sull’immaginario del pubblico. Il primo asse è quello della “responsabilizzazione”: su questa linea si contrappongono le trasmissioni tese ad incrementare la consapevolezza degli spettatori (gli spettatori sono invitati a percepirsi come cittadini chiamati a compiere scelte importanti su questioni scientifiche che avranno ricadute sul loro futuro) ai programmi inclini alla mera spettacolarizzazione del fatto scientifico. Sul secondo asse si contrappongono le trasmissioni che sposano una trattazione di tono più teso e drammatico a quelle che invece mirano a modalità di fruizione distese e rassicuranti. Il contributo sottolinea come il giornalismo scientifico sia sempre più esposto al rischio di disinformazione a causa di come il sistema dei media ha influenzato e trasformato il processo di divulgazione della notizia scientifica (la possibilità di ottenere visibilità e fondi per le proprie ricerche spinge spesso gli scienziati alla divulgazione prematura di risultati che non hanno ancora ricevuto la completa e necessaria validazione dalla comunità scientifica). Infine, l’articolo mette in luce come troppo raramente la discussione su questioni scientifiche tocchi in televisione la questione dei paradigmi sottesi alla ricerca, con le specificità e gli eventuali limiti che li caratterizzano.

Braga, P., La divulgazione scientifica in televisione, in Bettetini, G., Fumagalli, A., Braga, P. (ed.), Le logiche della televisione, Franco Angeli, Milano 2004: 172- 206 [http://hdl.handle.net/10807/37163]

La divulgazione scientifica in televisione

Braga, Paolo
2004

Abstract

The essay analyzes Italian scientific TV programs. A map of this TV genre is sketched, following a sociosemiotical perspective. The map classifies scientific programs, using two axes which identify the main effects that popularization of science can have on the audience’s imagination. The first axis is the one of “responsibility”: programs that foster the audience awareness of the values and of the risks of scientific progress (so that viewers perceive themselves as citizens who have the responsibility of making important choices for their future) are opposed to programs where science is presented only in its spectacular dimensions. The second axis distinguishes the programs where dramatic emotions prevail from those which aim to a more relaxed engagement of the audience. Besides, the article highlights how contemporary science journalism is exposed to increasing risks of misinformation since the mass media system has changed the canonical process of communication of scientific discoveries (in order to get visibility and funds for their researches, scientists are often tempted to anticipate the news of important results, even if their discoveries haven’t received all the necessary validations from the scientific community). The contribution draws also attention to the fact that too seldom the discussion about science regards the paradigms (i.e. the theoretical frameworks, with their specificity and limits) of scientific explanations.
2004
Italiano
Le logiche della televisione
9788846453341
Franco Angeli
Braga, P., La divulgazione scientifica in televisione, in Bettetini, G., Fumagalli, A., Braga, P. (ed.), Le logiche della televisione, Franco Angeli, Milano 2004: 172- 206 [http://hdl.handle.net/10807/37163]
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