In the age of the most accelerated media techniques of video and computer that has unhinged the concept of representation, the essay enters the debate between real and the virtual body through a reflection on the Laurie Anderson’s media installation “Live” . The US artist makes an artistic operation in which she teleports a prisoner from the city prison to the gallery, involving some central aspects of the human condition of our present, as a result of his coherent artistic path. In fact, the theme of her work is the being, in the more obvious daily contradictions where the man in the street is located, on which are grafted a series of questions to which the answer is never a given, but requires an human position, a series of paths and judgments that transform the artistic performance in a conceptual fact. The world of art is interwoven with the universe of life, offering a contribution to its understanding in its most deeply repressed aspects.

Nell’epoca delle più accelerate tecniche mediatiche del video e della computerizzazione informatica che ha in un certo senso scardinato il concetto di rappresentazione, il saggio entra nel dibattito tra corpo reale e corpo virtuale attraverso una riflessione su l’istallazione multimediale di Laurie Anderson Dal Vivo. L’artista statunitense compie un’operazione artistica in cui teletrasporta un recluso dal carcere della città in galleria, mettendo in campo, quale esito di un suo percorso artistico coerente, alcuni aspetti centrali della condizione umana del nostro presente. Nel suo lavoro è infatti a tema l’essere, nell’esperienza quotidiana delle contraddizioni più evidenti in cui l’uomo della strada è immerso, sulla quale s’innestano una serie di interrogativi, la cui risposta non è mai scontata, ma presuppone una posizione umana, una serie di percorsi e di giudizi che trasformano la performance artistica in un fatto concettuale. L’universo dell’arte s’intreccia all’universo della vita, offre un apporto alla sua comprensione nei suoi aspetti più profondamente rimossi.

De Carli Sciume, C., Laurie Anderson. Dal Vivo. Riflessioni su una performance artist concettuale, in Lorandi, M. (ed.), Corpo reale/corpo virtuale, Baroni, Viareggio 2001: 115- 143 [http://hdl.handle.net/10807/36063]

Laurie Anderson. Dal Vivo. Riflessioni su una performance artist concettuale

De Carli Sciume, Cecilia
2001

Abstract

In the age of the most accelerated media techniques of video and computer that has unhinged the concept of representation, the essay enters the debate between real and the virtual body through a reflection on the Laurie Anderson’s media installation “Live” . The US artist makes an artistic operation in which she teleports a prisoner from the city prison to the gallery, involving some central aspects of the human condition of our present, as a result of his coherent artistic path. In fact, the theme of her work is the being, in the more obvious daily contradictions where the man in the street is located, on which are grafted a series of questions to which the answer is never a given, but requires an human position, a series of paths and judgments that transform the artistic performance in a conceptual fact. The world of art is interwoven with the universe of life, offering a contribution to its understanding in its most deeply repressed aspects.
2001
Italiano
Corpo reale/corpo virtuale
888209171-6
De Carli Sciume, C., Laurie Anderson. Dal Vivo. Riflessioni su una performance artist concettuale, in Lorandi, M. (ed.), Corpo reale/corpo virtuale, Baroni, Viareggio 2001: 115- 143 [http://hdl.handle.net/10807/36063]
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/36063
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact