This volume reviews the analysis profiles presented by Fondazione Edison at the 2nd National Conference on Foreign Trade, held in Rome on 26th February 2005. Since the '60s the creativity of the "made in Italy" business has been a unique experience admired all over the world. "Made in Italy" has become something much more important than a mere origin tag: it has become synonymous with universally recognised design excellence, quality and reliability of our products and technologies. The new challenges of globalisation, with the outstanding "asymmetric" competition from China in the manufacturing sectors where Italy is specialised, are now raising new questions on the future of our country and are compelling all players - enterprises, districts, institutions and the government - to reconsider Italy's business and system strategies and economic policies. The Italian industry needs to be adequately protected internationally from unacceptable forms of unfair competition and counterfeiting. There is the need to remove the system constraints that check the competitiveness of the Italian enterprises and foster the dimensional growth of our firms, in order to come to industry and business migration, where necessary, especially with a view to entering new markets, increase the resources for R&D and develop strong business brands with appropriate investments in advertising and marketing.
Questo volume è dedicato ai profili di analisi che la Fondazione Edison ha presentato alla Seconda Conferenza Nazionale sul Commercio con l'Estero, tenutasi a Roma il 26 febbraio 2005. La creatività del made in Italy ha rappresentato dagli anni '60 in poi un'esperienza unica, che ha destato l'ammirazione di tutto il mondo. L'espressione made in Italy è divenuta così qualcosa di ben più importante di un semplice marchio d'origine: è diventata un sinonimo di eccellenza nel design, di qualità ed affidabilità universalmente riconosciute dei nostri prodotti e delle nostre tecnologie. Le nuove sfide della globalizzazione, tra cui spicca in modo particolare la crescente concorrenza "asimmetrica" della Cina nelle produzioni manifatturiere in cui l'Italia si è specializzata, pongono però oggi degli interrogativi sul futuro dello sviluppo del nostro Paese ed obbligano tutti - imprese, distretti, istituzioni e governo - ad un ripensamento delle strategie aziendali e di sistema, nonché delle politiche economiche. L'industria italiana va opportunamente tutelata nelle sedi internazionali da forme di concorrenza sleale e di contraffazione assolutamente inaccettabili. Occorre rimuovere i vincoli di sistema che limitano la competitività delle imprese italiane e favorire la crescita dimensionale delle aziende: per realizzare, ove necessarie, delocalizzazioni produttive e commerciali rivolte soprattutto a penetrare nuovi mercati; per accrescere le risorse da destinare alla R&S; per dar vita con opportuni investimenti in pubblicità e marketing a brand aziendali forti.
Fortis, M., Le due sfide del made in Italy: globalizzazione e innovazione. Profili di analisi della Seconda conferenza nazionale sul commercio con l'estero, Il Mulino, Bologna 2005: 340 [http://hdl.handle.net/10807/35129]
Le due sfide del made in Italy: globalizzazione e innovazione. Profili di analisi della Seconda conferenza nazionale sul commercio con l'estero
Fortis, Marco
2005
Abstract
This volume reviews the analysis profiles presented by Fondazione Edison at the 2nd National Conference on Foreign Trade, held in Rome on 26th February 2005. Since the '60s the creativity of the "made in Italy" business has been a unique experience admired all over the world. "Made in Italy" has become something much more important than a mere origin tag: it has become synonymous with universally recognised design excellence, quality and reliability of our products and technologies. The new challenges of globalisation, with the outstanding "asymmetric" competition from China in the manufacturing sectors where Italy is specialised, are now raising new questions on the future of our country and are compelling all players - enterprises, districts, institutions and the government - to reconsider Italy's business and system strategies and economic policies. The Italian industry needs to be adequately protected internationally from unacceptable forms of unfair competition and counterfeiting. There is the need to remove the system constraints that check the competitiveness of the Italian enterprises and foster the dimensional growth of our firms, in order to come to industry and business migration, where necessary, especially with a view to entering new markets, increase the resources for R&D and develop strong business brands with appropriate investments in advertising and marketing.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.