The school and social integration of disability adults is becoming a crucial problem for the society. The economical situation with deep demographic changes and with difficulties in doing Italy’s civil and human history and experiences memory is not propitious, in the last fifty years. All is contributing at a changes in educational practices and school, social and health organizational solutions about disability management in every moments of life. How many the society changes is it right affect the integration and inclusion values? Is it right demographic transition, we are presenting at it, takes away moral values? How is it possible holding educational project and relationship in residential and community contexts? The theory, the searches and the experiences contributions, suggested here, leads the reader to think choosing about the best choice about management case and organizational services.
Il problema della integrazione scolastica e sociale delle persone disabili sta diventando sempre più di cruciale attualità. La situazione economica non favorevole, unita a profonde trasformazioni demografiche e alla difficoltà di fare memoria delle esperienze e della storia civile e umana dell’Italia negli ultimi cinquant’ anni, stanno contribuendo ad un cambiamento nelle prassi educative e didattiche e nelle soluzioni organizzative scolastiche, sociali e sanitarie che riguardano la presa in carico della persona disabile in tutte le età della vita. Quanto le modificazioni della nostra società, è lecito che incidano sui criteri di integrazione ed inclusione? E’ giusto che la transizione demografica a cui stiamo assistendo porti ad un cambiamento dell’etica? Come riuscire a tenere insieme progettualità pedagogica e relazionalità in contesti residenziali e comunitari per persone disabili adulte? I contributi teorici, esperienziali e di ricerca qui proposti inducono il lettore a riflettere e a scegliere su quale opzione antropologica modulare il proprio intervento educativo e/o l’organizzazione di un servizio.
Cairo, M. T., Mariani, V., Zoni Confalonieri, R., Disabilità ed età adulta. Qualità della vita e progettualità pedagogica, in Aa.Vv, A., Disabilità ed età adulta. Qualità della vita e progettualità pedagogica, Vita e Pensiero, Milano 2010: 39-103 [http://hdl.handle.net/10807/3424]
Disabilità ed età adulta. Qualità della vita e progettualità pedagogica
Cairo, Maria Teresa;
2010
Abstract
The school and social integration of disability adults is becoming a crucial problem for the society. The economical situation with deep demographic changes and with difficulties in doing Italy’s civil and human history and experiences memory is not propitious, in the last fifty years. All is contributing at a changes in educational practices and school, social and health organizational solutions about disability management in every moments of life. How many the society changes is it right affect the integration and inclusion values? Is it right demographic transition, we are presenting at it, takes away moral values? How is it possible holding educational project and relationship in residential and community contexts? The theory, the searches and the experiences contributions, suggested here, leads the reader to think choosing about the best choice about management case and organizational services.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.