Integration and inclusion are two important aims about learning and developmental disability students. Integration means creating a community systems around disability child, who should be protagonist of his full growth. Integration isn’t a physical event, as fitting in (a student stands in the classroom), but it is a communicative, relation, knowledge, connexion event: the child takes part and the class too. The management of support, retrieval and compensation cannot leave out of consideration the organizational questions, for whom the school is a reception and learning community. Todey for working out many student’s problems, disabled and not, foreign and not, it is necessary a school’s strong engagement, as institution who work for teaching and education of new generations.

Integrazione e inclusione rappresentano due importanti obiettivi riguardanti gli alunni con problemi di apprendimento e sviluppo. Integrazione significa creare una rete di relazioni intorno al bambino disabile, che lo renda protagonista del processo di crescita. Non rappresenta un fatto fisico (un bambino è fisicamente presente in aula), ma è un fatto di comunicazione, di legami, di conoscenza, di rapporti: il bambino partecipa e la classe insieme a lui. L’intervento didattico ed educativo di sostegno, recupero e compensazione non può prescindere dagli aspetti organizzativi, per cui la scuola è comunità di accoglienza e apprendimento. Oggi per risolvere molti problemi degli alunni, disabili e non, stranieri e non, è necessario l’impegno di tutta la scuola, in quanto istituzione che funziona e dispone chi in essa lavora per l’insegnamento e l’educazione delle nuove generazioni.

Cairo, M. T., L'integrazione scolastica e sociale del bambino disabile: nuove figure professionali a confronto, in Cairo, M. T. (ed.), Pedagogia e didattica speciale per educatori ed insegnanti nella scuola, Vita e Pensiero, Milano 2007: 29- 44 [http://hdl.handle.net/10807/3418]

L'integrazione scolastica e sociale del bambino disabile: nuove figure professionali a confronto

Cairo, Maria Teresa
2007

Abstract

Integration and inclusion are two important aims about learning and developmental disability students. Integration means creating a community systems around disability child, who should be protagonist of his full growth. Integration isn’t a physical event, as fitting in (a student stands in the classroom), but it is a communicative, relation, knowledge, connexion event: the child takes part and the class too. The management of support, retrieval and compensation cannot leave out of consideration the organizational questions, for whom the school is a reception and learning community. Todey for working out many student’s problems, disabled and not, foreign and not, it is necessary a school’s strong engagement, as institution who work for teaching and education of new generations.
2007
Italiano
Pedagogia e didattica speciale per educatori ed insegnanti nella scuola
978-88-343-1572-9
Cairo, M. T., L'integrazione scolastica e sociale del bambino disabile: nuove figure professionali a confronto, in Cairo, M. T. (ed.), Pedagogia e didattica speciale per educatori ed insegnanti nella scuola, Vita e Pensiero, Milano 2007: 29- 44 [http://hdl.handle.net/10807/3418]
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/3418
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact