Facing the idea of dignity of both victims and offenders, criminal law – with its traditionally punitive methods – ends up measuring an enormous distance from the noblest ideals of democracy. The emergence of restorative justice – with its mild interventions and its caring programs towards all involved in the criminal offence – is becoming an important occasion for criminal law to learn how to “work” in a different way, and rethink its aims. Therefore, the essay studies the teachings that criminal law can learn from restorative justice practices, which stand as the most positive and constructive critical issue in the distressing panorama of criminal policy still centered on ancient and aggressive ideas of retribution and punishment. On the one hand, restorative justice, thanks to the simultaneous presence and dialogue of both victims and perpetrators, offers and extraordinary opportunity to understand the empirical reality of crime itself, and the need for care and respect of dignity that is set forth by victims and offenders. On the other hand, fundamental principles of restorative justice (voluntarity and freedom of partcipation, above all) push criminal law towards a more coherent system in light of democratic ideals, thanks to a new theory of criminal law in which norms of conduct are more important than mere sanctions.
Al cospetto dell’idea di dignità di vittime e autori di reato, il diritto penale – nelle sue forme punitive tradizionali – finisce per misurare tutta la distanza che lo separa dai più nobili ideali di una democrazia. L’emergere della giustizia riparativa – con la sua mitezza e la sua “premuorosità” verso tutti i protagonisti di un fatto di reato – si sta rivelando un’occasione importante di ripensamento degli scopi e delle modalità di intervento del diritto penale. Il saggio studia gli “insegnamenti” che il diritto penale può trarre dalle pratiche di restorative justice le quali si affermano come istanza critica costruttiva nel panorama, altrimenti desolante, delle proposte politico-criminali tanto centrate, di fatto, su antiche logiche repressive e retributive. Da un lato, la giustizia riparativa, grazie all’inedita simultaneità di presenza e di dialogo di vittime e rei, offre una straordinaria apertura alla conoscenza empirica della realtà del crimine e ai bisogni di cura e di rispetto per la dignità delle une e degli altri. Per converso, i principi fondamentali in tema di giustizia riparativa (volontarietà e libertà di partecipazione, fra tutti) costringono a fare i conti con la fedeltà agli ideali democratico-costituzionali e a ricercare una maggiore coerenza intra-sistemica, grazie a un nuovo strutturarsi del diritto penale attorno ai precetti, prima che alle sanzioni.
Mazzucato, C., Appunti per una teoria 'dignitosa' del diritto penale a partire dalla restorative justice, in Mazzucato, C., Barletta, A., Eusebi, L., Gentile, S., Maganzani, L., Moncao, G., Rinoldi, D., Dignità e dititto: prospettive interdisciplinari. Quaderni Dipartimento di scienze giuridiche, Università Cattolica del Sacro Cuore, Piacenza, n.2/2010, Libellula Edizioni, Tricase (Le) 2010 <<Quaderni del Dipartimento di Scienze giuridiche, Università Cattolica del Sacro Cuore>>,: 99-166 [http://hdl.handle.net/10807/33514]
Appunti per una teoria 'dignitosa' del diritto penale a partire dalla restorative justice
Mazzucato, Claudia
2010
Abstract
Facing the idea of dignity of both victims and offenders, criminal law – with its traditionally punitive methods – ends up measuring an enormous distance from the noblest ideals of democracy. The emergence of restorative justice – with its mild interventions and its caring programs towards all involved in the criminal offence – is becoming an important occasion for criminal law to learn how to “work” in a different way, and rethink its aims. Therefore, the essay studies the teachings that criminal law can learn from restorative justice practices, which stand as the most positive and constructive critical issue in the distressing panorama of criminal policy still centered on ancient and aggressive ideas of retribution and punishment. On the one hand, restorative justice, thanks to the simultaneous presence and dialogue of both victims and perpetrators, offers and extraordinary opportunity to understand the empirical reality of crime itself, and the need for care and respect of dignity that is set forth by victims and offenders. On the other hand, fundamental principles of restorative justice (voluntarity and freedom of partcipation, above all) push criminal law towards a more coherent system in light of democratic ideals, thanks to a new theory of criminal law in which norms of conduct are more important than mere sanctions.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.