The volume stems from the exchanges and insights generated by the international conference “Auctor in Fabula. Autofiction e tracce d’autore in letteratura, teatro e media audiovisivi,” held on 25 March 2024 at Università Cattolica del Sacro Cuore of Milan. The essays collected here explore how authoriality persists and is reshaped in contemporary culture, between autobiographical reading practices and autofictional forms, bringing literary, theatre and media studies into dialogue. The first section, “Authorial Traces,” examines dispersed or reconfigured authorial figures across writers’ careers, theatre directing, photography, cinema and collective practices of self-writing. The second, “Autofictional Procedures,” looks at the ways in which the author becomes character, body and metanarrative device in memoir, film, television series and participatory performance. Taken together, the contributions offer a concise inventory of contemporary modes of authoriality, positioning the authorfunction at the crossroads of texts, media environments and audiences.
Il volume nasce dagli scambi e dalle suggestioni della giornata internazionale di studi “Auctor in Fabula. Autofiction e tracce d’autore in letteratura, teatro e media audiovisivi”, tenutasi il 25 marzo 2024 presso la sede di Milano dell’Università Cattolica del Sacro Cuore. I saggi qui raccolti indagano la persistenza e la trasformazione dell’autorialità nella contemporaneità, fra autobiografismo di lettura e autofinzionalità di forma, mettendo in dialogo studi letterari, teatrali e media studies. La prima sezione, «Tracce d’autore», esplora le figure autoriali disperse o rimesse in gioco nelle carriere degli scrittori, nella regia teatrale, nella fotografia, nel cinema e nelle pratiche collettive di scrittura di sé. La seconda, «Procedimenti autofinzionali», analizza invece le forme in cui l’autore si fa personaggio, corpo e dispositivo metanarrativo, tra memoir, cinema, serie televisive e performance partecipative. Nel loro insieme, i contributi propongono un piccolo inventario di autorialismi contemporanei, collocando la funzione-autore al crocevia tra testi, contesti mediali e pubblici.
Manni, M., Crippa, N., Galli, M., Lipari, M. F. (eds.), Auctor in fabula. Autofiction e tracce d’autore in letteratura, teatro e media audiovisivi, EDUCatt - Ente per il Diritto allo Studio Universitario dell’Università Cattolica, Milano 2025: 187 [https://hdl.handle.net/10807/326625]
Auctor in fabula. Autofiction e tracce d’autore in letteratura, teatro e media audiovisivi
Manni, Massimiliano;Crippa, Nicola;Galli, Mattia;Lipari, Maria Francesca
2025
Abstract
The volume stems from the exchanges and insights generated by the international conference “Auctor in Fabula. Autofiction e tracce d’autore in letteratura, teatro e media audiovisivi,” held on 25 March 2024 at Università Cattolica del Sacro Cuore of Milan. The essays collected here explore how authoriality persists and is reshaped in contemporary culture, between autobiographical reading practices and autofictional forms, bringing literary, theatre and media studies into dialogue. The first section, “Authorial Traces,” examines dispersed or reconfigured authorial figures across writers’ careers, theatre directing, photography, cinema and collective practices of self-writing. The second, “Autofictional Procedures,” looks at the ways in which the author becomes character, body and metanarrative device in memoir, film, television series and participatory performance. Taken together, the contributions offer a concise inventory of contemporary modes of authoriality, positioning the authorfunction at the crossroads of texts, media environments and audiences.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.



