Interested in novelties and excellences, Vincenzo I was determinate to have this opera represented at his court. Since 1584 he asked Guarino for the manuscript but, because of its required improvement, the opera was represented only in June 1598. The characteristics of this innovative opera, which aimed at crossing over the usual division of genres and getting near to the spirit of the time, are illustrated. It is pointed out how Guarini wanted to do a rewriting of the classic tragic models but with characters that even if in Arcadia’s stylized context, would be more concrete and closer to real problems, in a interesting interweaving between tragic and comic elements. It is highlighted how balance and harmony, even in the use of an unnatural and musical language, are the main features of the opera. At last it is spoken about the interludes, realized in November performance for Margherita d’Austria: Viani shew every stagecraft possibilities of the age, expression of refinement of the court of Vincenzo.

Attento alle novità e alle eccellenze, Vincenzo I volle fermamente rappresentare quest’opera nella sua corte: già nel 1584 chiese a Guarini il manoscritto, ma per il perfezionamento che esigette venne rappresentata solo nel giugno del ’98. Si illustrano le caratteristiche di quest’opera innovativa che intendeva superare la consueta divisione di generi ed essere più vicina al sentire del tempo; si evidenzia come si volle realizzare una riscrittura dei modelli tragici classici, con personaggi tuttavia che, seppure nel contesto stilizzato dell’Arcadia, fossero più concreti e vicini ai problemi reali, in un intreccio interessante tra elementi drammatici e comici. Dal punto di vista stilistico si sottolinea come equilibrio ed armonia siano la cifra dell’opera, ricercati anche nell’uso di una lingua artificiosa, musicale. Si racconta infine degli intermedi di cui resta memoria, realizzati nella replica di novembre per il soggiorno di Margherita d’Austria: Viani dette sfoggio di tutte le possibilità della scenotecnica dell’epoca, espressione della raffinatezza della corte di Vincenzo.

Mignatti, A., Giambattista Guarini, IL /PASTOR FIDO / TRAGICOMEDIA / PASTORALE / Di Battista Guarini. / Al Sereniss. D. CARLO Emanuele / Duca di Savoia &c. Dedicata / Nelle Reali Nozze di S. A. con la Ser.ma / Infante D. Caterina d’Austria./ In Piacenza, / Appresso Gio. Bazachi. MDXCVIII, in Brunelli, R. (ed.), Vincenzo I Gonzaga 1562-1612. Il fasto pel potere, Museo Diocesano Francesco Gonzaga, Mantova 2012: 172- 174 [http://hdl.handle.net/10807/32637]

Giambattista Guarini, IL /PASTOR FIDO / TRAGICOMEDIA / PASTORALE / Di Battista Guarini. / Al Sereniss. D. CARLO Emanuele / Duca di Savoia &c. Dedicata / Nelle Reali Nozze di S. A. con la Ser.ma / Infante D. Caterina d’Austria./ In Piacenza, / Appresso Gio. Bazachi. MDXCVIII

Mignatti, Alessandra
2012

Abstract

Interested in novelties and excellences, Vincenzo I was determinate to have this opera represented at his court. Since 1584 he asked Guarino for the manuscript but, because of its required improvement, the opera was represented only in June 1598. The characteristics of this innovative opera, which aimed at crossing over the usual division of genres and getting near to the spirit of the time, are illustrated. It is pointed out how Guarini wanted to do a rewriting of the classic tragic models but with characters that even if in Arcadia’s stylized context, would be more concrete and closer to real problems, in a interesting interweaving between tragic and comic elements. It is highlighted how balance and harmony, even in the use of an unnatural and musical language, are the main features of the opera. At last it is spoken about the interludes, realized in November performance for Margherita d’Austria: Viani shew every stagecraft possibilities of the age, expression of refinement of the court of Vincenzo.
2012
Italiano
Vincenzo I Gonzaga 1562-1612. Il fasto pel potere
978-88-95490-30-4
Catalogo della mostra a cura di Paola Venturelli, Mantova, Museo Diocesano Francesco Gonzaga 18 febbraio-10 giugno 2012, Catalogo a cura di Roberto Brunelli, Mantova
Mignatti, A., Giambattista Guarini, IL /PASTOR FIDO / TRAGICOMEDIA / PASTORALE / Di Battista Guarini. / Al Sereniss. D. CARLO Emanuele / Duca di Savoia &c. Dedicata / Nelle Reali Nozze di S. A. con la Ser.ma / Infante D. Caterina d’Austria./ In Piacenza, / Appresso Gio. Bazachi. MDXCVIII, in Brunelli, R. (ed.), Vincenzo I Gonzaga 1562-1612. Il fasto pel potere, Museo Diocesano Francesco Gonzaga, Mantova 2012: 172- 174 [http://hdl.handle.net/10807/32637]
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/32637
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact