The exhibition on Voncenzo Gonzaga couldn’t go without Federico Follino’s text describing the duke’s coronation. Analysing the versatile court Master of Ceremonies’ report it has been possible to reconsider the main phases of the rite: the church ceremony, the coronation on the place, the ‘possesso’ of the cuty followed by donation of coins, the banquet and the pyrotechnic spectacle on the lake. By means of of the analysis of the most standing features, all phases are pointed out as emblematic of a ‘renovatio’ of regal cult.
Nella mostra su Vincenzo I Gonzaga non poteva mancare il testo di Federico Follino sull’incoronazione del duca. Attraverso l’analisi di quanto riferisce il poliedrico cerimoniere di corte si ripercorrono le fasi principali del rito: la cerimonia in chiesa, l’incoronazione sulla piazza, il ‘possesso’ della città con l’elargizione di monete, il banchetto e lo spettacolo pirotecnico sul lago. Si analizzano gli elementi più salienti, evidenziando come tutte le tappe siano emblematiche di una renovatio, di un culto regale.
Mignatti, A., Federico Follino, DESCRITTIONE / DELLE SOLENNI CERIMONIE / FATTE NELLA CORONATIONE / DEL SERENISS. SIG. IL SIG. VINCENZO / GONZAGA, IIII. DUCA DI / Mantoua, e di Monferrato II. &c. / DI D. Federico Follino Mantouano. / ALLA SERENISSIMA SIGNORA / LA SIG. LEONORA MEDICI GONZAGA, / DUCHESSA DI MANTOVA, / E DI MONFERRATO. / IN MANTOVA. / Appresso Francesco Osanna, in Brunelli, R. (ed.), Vincenzo I Gonzaga 1562-1612. Il fasto pel potere, Museo Diocesano Francesco Gonzaga, Mantova 2012: 158- 159 [http://hdl.handle.net/10807/32590]
Federico Follino, DESCRITTIONE / DELLE SOLENNI CERIMONIE / FATTE NELLA CORONATIONE / DEL SERENISS. SIG. IL SIG. VINCENZO / GONZAGA, IIII. DUCA DI / Mantoua, e di Monferrato II. &c. / DI D. Federico Follino Mantouano. / ALLA SERENISSIMA SIGNORA / LA SIG. LEONORA MEDICI GONZAGA, / DUCHESSA DI MANTOVA, / E DI MONFERRATO. / IN MANTOVA. / Appresso Francesco Osanna
Mignatti, Alessandra
2012
Abstract
The exhibition on Voncenzo Gonzaga couldn’t go without Federico Follino’s text describing the duke’s coronation. Analysing the versatile court Master of Ceremonies’ report it has been possible to reconsider the main phases of the rite: the church ceremony, the coronation on the place, the ‘possesso’ of the cuty followed by donation of coins, the banquet and the pyrotechnic spectacle on the lake. By means of of the analysis of the most standing features, all phases are pointed out as emblematic of a ‘renovatio’ of regal cult.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.