Adults have the educational task of protecting children so that life can be fully realized through them. The four encyclicals Pope Francis has issued indicate how this promise can be realized: it is a task to which men and women are called, one that confers dignity on every human being. Through a multidisciplinary approach, the essay presents a reflection on the material and educational poverty that persistently affects children and girls. Recent neurobiological researches suggest effective action to counter this condition, particularly through educational policies aimed at the early years of development.
Gli adulti sono la prima speranza di protezione dei bambini. E l’educazione è impegno e promessa affinché la vita possa pienamente fiorire in loro. Le quattro encicliche che Papa Francesco ha pubblicato dal 2013 ad oggi indicano la strada attraverso la quale questa promessa può realizzarsi. È un compito a cui a cui uomini e donne sono chiamati, che conferisce dignità ad ogni essere umano. Attraverso un approccio multidisciplinare il saggio presenta una riflessione sulla povertà materiale ed educativa, di cui continuano ad essere vittima bambini e bambine. A suggerire più efficaci azioni di contrasto sono le recenti evidenze scientifiche di neurobiologia riferite in particolare ai primi anni di sviluppo, che investono gli adulti e le politiche educative di nuove consapevolezze e responsabilità.
Musi, E., Voce "Fare posto all'infanzia: contesti educativi e responsabilità degli adulti", in Dizionario di dottrina sociale della Chiesa. Le cose nuove del XXI secolo, Vita e Pensiero, Milano 2025:2025 19-27. DOI: 10.26350/dizdott_000178 [https://hdl.handle.net/10807/325217]
Fare posto all'infanzia: contesti educativi e responsabilità degli adulti
Musi, ElisabettaPrimo
2025
Abstract
Adults have the educational task of protecting children so that life can be fully realized through them. The four encyclicals Pope Francis has issued indicate how this promise can be realized: it is a task to which men and women are called, one that confers dignity on every human being. Through a multidisciplinary approach, the essay presents a reflection on the material and educational poverty that persistently affects children and girls. Recent neurobiological researches suggest effective action to counter this condition, particularly through educational policies aimed at the early years of development.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.



