The chapter outlines the organization of the television industry, comparing broadcasting and streaming, production forms, and genres. After defining the AVMS company as the central actor in the value chain and introducing its business models and main strategic activity (make vs. buy), it reconstructs the production chain of audiovisual content. In a context of convergence between streaming and broadcasting (streamcasting), digital platforms have not only redefined distribution but have also become new commissioners, progressively integrating into the traditional system rather than disrupting it. A key distinction emerges between scripted and unscripted content, categories that entail different costs, timelines, professional roles, and modes of circulation. Alongside these, the concepts of genre, format, and format adaptation serve as industrial and communicative tools to organize and replicate content. The chapter then examines the main production models—in-house, integrated, independent, and co-produced—and their related financing schemes. In conclusion, the box on Italy highlights the growth of the independent production sector and the rise of international conglomerates that have acquired some of the country’s leading production companies, reshaping the balance of the national industry.

Il capitolo illustra l’organizzazione dell’industria televisiva, mettendo a confronto broadcasting e streaming, forme di produzione e generi. Dopo aver definito l’impresa SMAV come soggetto centrale della catena del valore, introdotto i suoi modelli di business e la sua principale attività strategica (make vs buy), si ricostruisce la filiera di produzione dei contenuti audiovisivi. In uno scenario di convergenza tra streaming e broadcasting (streamcasting), le piattaforme digitali non solo hanno ridefinito la distribuzione, ma si sono imposte come nuovi committenti, integrandosi progressivamente nel sistema tradizionale, più che romperlo. Centrale risulta la distinzione tra scripted e unscripted, categorie che implicano costi, tempi, professionalità e modalità di circolazione differenti. A esse si affiancano i concetti di genere, formato e format, strumenti industriali e comunicativi per organizzare e replicare i contenuti. Il capitolo approfondisce poi i modelli produttivi – in-house, integrati, indipendenti, in co-produzione – e i relativi schemi di finanziamento. In chiusura, il box sull’Italia evidenzia la crescita del comparto produttivo indipendente e l’ascesa di conglomerati internazionali che hanno acquisito alcune delle principali società italiane, ridefinendo gli equilibri dell’industria nazionale.

Crippa, N., L'industria degli audiovisivi: la filiera della produzione di contenuti, in Scaglioni, M. (ed.), Economia delle industrie mediali. Stampa, radio, podcast, film, tv, streaming, videogiochi, web, media digitali, Vita e Pensiero, Milano 2025: <<TRATTATI E MANUALI. MEDIA SPETTACOLO E PROCESSI CULTURALI>>, 187- 207 [https://hdl.handle.net/10807/323386]

L'industria degli audiovisivi: la filiera della produzione di contenuti

Crippa, Nicola
2025

Abstract

The chapter outlines the organization of the television industry, comparing broadcasting and streaming, production forms, and genres. After defining the AVMS company as the central actor in the value chain and introducing its business models and main strategic activity (make vs. buy), it reconstructs the production chain of audiovisual content. In a context of convergence between streaming and broadcasting (streamcasting), digital platforms have not only redefined distribution but have also become new commissioners, progressively integrating into the traditional system rather than disrupting it. A key distinction emerges between scripted and unscripted content, categories that entail different costs, timelines, professional roles, and modes of circulation. Alongside these, the concepts of genre, format, and format adaptation serve as industrial and communicative tools to organize and replicate content. The chapter then examines the main production models—in-house, integrated, independent, and co-produced—and their related financing schemes. In conclusion, the box on Italy highlights the growth of the independent production sector and the rise of international conglomerates that have acquired some of the country’s leading production companies, reshaping the balance of the national industry.
2025
Italiano
Economia delle industrie mediali. Stampa, radio, podcast, film, tv, streaming, videogiochi, web, media digitali
9788834354117
Vita e Pensiero
Crippa, N., L'industria degli audiovisivi: la filiera della produzione di contenuti, in Scaglioni, M. (ed.), Economia delle industrie mediali. Stampa, radio, podcast, film, tv, streaming, videogiochi, web, media digitali, Vita e Pensiero, Milano 2025: <<TRATTATI E MANUALI. MEDIA SPETTACOLO E PROCESSI CULTURALI>>, 187- 207 [https://hdl.handle.net/10807/323386]
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/323386
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact