The chapter examines the development of the OTT (over-the-top) market and the offering strategies of SVOD services, highlighting the transformations that have reshaped the contemporary audiovisual landscape. After reconstructing the conditions that fostered the rise of Internet-distributed television, it explores the subscription-based business model and the dynamics of programming, promotion, and consumption in video-on-demand services. Through the cases of Netflix and Prime Video, the analysis underlines the editorial, production, and industrial differences among global operators, their localization strategies, and the role of original productions in the Italian context. Finally, the chapter discusses the most recent developments in the sector—from the introduction of advertising to the trend toward aggregation—which signal a downsizing of the initial promises and a reconfiguration of the SVOD model in an increasingly competitive and stratified market.

Il contributo analizza lo sviluppo del mercato OTT (over-the-top) e le strategie di offerta dei servizi SVOD, mettendo in luce le trasformazioni che hanno ridefinito il panorama audiovisivo contemporaneo. Dopo aver ricostruito le condizioni che hanno favorito l’affermazione della Internet-distributed television, vengono esaminati il modello di business degli abbonamenti e le dinamiche di programmazione, promozione e consumo dei servizi di video on-demand. Attraverso i casi di Netflix e Prime Video, si evidenziano le differenze editoriali, produttive e industriali tra gli operatori globali, le strategie di localizzazione e il ruolo delle produzioni originali nel contesto italiano. Infine, il capitolo discute i più recenti sviluppi del settore – dall’apertura alla pubblicità alla tendenza all’aggregazione – che segnalano un ridimensionamento delle promesse iniziali e un riassestamento del modello SVOD in un mercato sempre più competitivo e stratificato.

Crippa, N., Il mercato OTT e le strategie d'offerta degli SVOD, in Scaglioni, M., Sfardini, A. (ed.), La televisione. Dal broadcasting allo streamcasting, Carocci Editore, Roma 2025: <<MANUALI UNIVERSITARI>>, 163- 174 [https://hdl.handle.net/10807/321916]

Il mercato OTT e le strategie d'offerta degli SVOD

Crippa, Nicola
2025

Abstract

The chapter examines the development of the OTT (over-the-top) market and the offering strategies of SVOD services, highlighting the transformations that have reshaped the contemporary audiovisual landscape. After reconstructing the conditions that fostered the rise of Internet-distributed television, it explores the subscription-based business model and the dynamics of programming, promotion, and consumption in video-on-demand services. Through the cases of Netflix and Prime Video, the analysis underlines the editorial, production, and industrial differences among global operators, their localization strategies, and the role of original productions in the Italian context. Finally, the chapter discusses the most recent developments in the sector—from the introduction of advertising to the trend toward aggregation—which signal a downsizing of the initial promises and a reconfiguration of the SVOD model in an increasingly competitive and stratified market.
2025
Italiano
La televisione. Dal broadcasting allo streamcasting
978-8829031962
Carocci Editore
Crippa, N., Il mercato OTT e le strategie d'offerta degli SVOD, in Scaglioni, M., Sfardini, A. (ed.), La televisione. Dal broadcasting allo streamcasting, Carocci Editore, Roma 2025: <<MANUALI UNIVERSITARI>>, 163- 174 [https://hdl.handle.net/10807/321916]
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/321916
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact