The knowledge of feeling – often underestimated in Western culture – constitutes a privileged access route to self-knowledge and knowledge of others. Each person feels the world before even thinking about it, just as a work of art evokes a sensitive experience before a rational one. Not only that, but it is through the world of the senses that what can-be emerges (beyond what is). Sensitive experience, in fact, allows the gaze to open up to possible worlds: to imagine the Beyond starting from an artistic stimulus; to identify with unusual realities. In front of a work of art, sensitivity is not just passive, but intentional: it is not simply an eye that perceives, but a gaze that sees. Educating the senses, therefore, cannot be reduced to the mere presentation of 'data' (a painting, an image...), nor to a superficial yet aseptic realization of products. Educating the senses means, instead, to elevate one’s gaze – leveraging those "data" – to discover unusual aspects of oneself and reality. It means to broaden the view beyond what is taken for granted in order to grasp and understand – also through the exercise of reflection – what is not immediately evident. But educating the senses also means encouraging the expression of personal experiences: that is, identifying the ways – inherent to symbolic and creative language – to allow the richness of the inner world to flow, in the formation of a unique and unrepeatable artistic work that, upon closer inspection, is a continuous formation of oneself.
Il sapere del sentire – spesso sottovalutato nella cultura occidentale – costituisce una via di accesso privilegiata alla conoscenza di sé e degli altri. Ciascuno sente il mondo prima ancora di pensarlo, allo stesso modo in cui un’opera d’arte sollecita un’esperienza sensibile prima che razionale. Non solo, poiché è attraverso il mondo dei sensi che emerge (al di là di ciò che è) ciò che può-essere. L’esperienza sensibile, infatti, consente allo sguardo di aprirsi a mondi possibili: di immaginare l’Oltre a partire da uno stimolo artistico; di immedesimarsi in realtà inusitate. Davanti ad un’opera d’arte la sensibilità non è solo passiva, quanto intenzionale: non si tratta semplicemente di un occhio che percepisce, quanto di uno sguardo che vede. Educare i sensi, allora, non può ridursi alla mera presentazione di “dati” (un quadro, un’immagine…), né ad una superficiale quanto asettica realizzazione di prodotti. Educare i sensi significa, invece, innalzare lo sguardo – facendo leva su quei “dati” – per scoprire inusuali aspetti di sé e della realtà. Significa allargare la visuale al di là di ciò che è scontato per cogliere e comprendere – anche attraverso l’esercizio della riflessività - ciò che non è immediatamente evidente. Ma educare i sensi vuol anche dire incoraggiare l’espressione dei personali vissuti: ovvero, individuare le modalità - proprie del linguaggio simbolico e creativo – per lasciar fluire la ricchezza del mondo interiore, nella formazione di un’opera artistica unica e irripetibile che, a ben vedere, è continua formazione di sé.
Arioli, A., Una porta sull'infinito. Educare attraverso l'arte, in Gian Battista Rot, G. B. R. (ed.), Formazione degli insegnanti di religione cattolica 3. Sussidio per gli insegnanti della scuola dell'infanzia, della scuola primaria e della scuola secondaria di primo e di secondo grado, Ancora Editrice, Milano 2022: 77- 87 [https://hdl.handle.net/10807/319979]
Una porta sull'infinito. Educare attraverso l'arte
Arioli, Antonella
2022
Abstract
The knowledge of feeling – often underestimated in Western culture – constitutes a privileged access route to self-knowledge and knowledge of others. Each person feels the world before even thinking about it, just as a work of art evokes a sensitive experience before a rational one. Not only that, but it is through the world of the senses that what can-be emerges (beyond what is). Sensitive experience, in fact, allows the gaze to open up to possible worlds: to imagine the Beyond starting from an artistic stimulus; to identify with unusual realities. In front of a work of art, sensitivity is not just passive, but intentional: it is not simply an eye that perceives, but a gaze that sees. Educating the senses, therefore, cannot be reduced to the mere presentation of 'data' (a painting, an image...), nor to a superficial yet aseptic realization of products. Educating the senses means, instead, to elevate one’s gaze – leveraging those "data" – to discover unusual aspects of oneself and reality. It means to broaden the view beyond what is taken for granted in order to grasp and understand – also through the exercise of reflection – what is not immediately evident. But educating the senses also means encouraging the expression of personal experiences: that is, identifying the ways – inherent to symbolic and creative language – to allow the richness of the inner world to flow, in the formation of a unique and unrepeatable artistic work that, upon closer inspection, is a continuous formation of oneself.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.



