The teaching profession, as is well known, is quite complex as it involves not only technical skills but also emotional and relational ones. That is, the ability to care for children in the broadest sense of the term, which overlaps with having their existence and the development of their personality at heart in the most integral way possible. This requires, in the everyday dynamics of the educational relationship, to implement attitudes of nurturing, protection, and tenderness which, however, are not separate from the normative aspects necessary for growth: those connected not only to rules and educational firmness but also to letting go. Beyond the rhetoric of good feelings, therefore, the humanity of the teacher is expressed in an educational style capable of reconciling presence and absence, and in a way of being from which a genuine interest in the humanity of the other emerges: in the development of what is yet-to-be, in profound respect for their uniqueness.

Il mestiere dell’insegnante, come noto, è assai complesso poiché mette in gioco competenze non solo tecniche, quanto emotive e relazionali. Ovvero, la capacità di prendersi cura dei bambini nell’accezione più ampia del termine, che collima con l’avere a cuore la loro esistenza e lo sviluppo della personalità nel modo più integrale possibile. Ciò richiede, nella quotidianità del rapporto educativo, di porre in atto atteggiamenti di accudimento, protezione e tenerezza non disgiunti, tuttavia, dagli aspetti normativi necessari alla crescita: quelli connessi non solo alle regole e alla fermezza educativa, quanto al lasciar andare. Al di là della retorica dei buoni sentimenti, pertanto, l’umanità dell’insegnante si esplicita in uno stile educativo capace di coniugare efficacemente presenza e assenza, oltre che in un modo di essere dal quale traspaia – sia dalle parole pronunciate che dal comportamento agito - un autentico interesse all’umanità dell’altro: allo sviluppo di ciò che ancora-non-è, nel profondo rispetto della sua unicità.

Arioli, A., Esperta in umanità. Un profilo dell'insegnante nella scuola dell'infanzia, in Gian Battista Rot, G. B. R. (ed.), Formazione degli insegnanti di religione cattolica 3. Sussidio per insegnanti della scuola dell'infanzia, della scuola primaria e della scuola secondaria di primo e di secondo grado, Ancora Editrice, Milano 2022: 15- 19 [https://hdl.handle.net/10807/319978]

Esperta in umanità. Un profilo dell'insegnante nella scuola dell'infanzia

Arioli, Antonella
2022

Abstract

The teaching profession, as is well known, is quite complex as it involves not only technical skills but also emotional and relational ones. That is, the ability to care for children in the broadest sense of the term, which overlaps with having their existence and the development of their personality at heart in the most integral way possible. This requires, in the everyday dynamics of the educational relationship, to implement attitudes of nurturing, protection, and tenderness which, however, are not separate from the normative aspects necessary for growth: those connected not only to rules and educational firmness but also to letting go. Beyond the rhetoric of good feelings, therefore, the humanity of the teacher is expressed in an educational style capable of reconciling presence and absence, and in a way of being from which a genuine interest in the humanity of the other emerges: in the development of what is yet-to-be, in profound respect for their uniqueness.
2022
Italiano
Formazione degli insegnanti di religione cattolica 3. Sussidio per insegnanti della scuola dell'infanzia, della scuola primaria e della scuola secondaria di primo e di secondo grado
978-88-514-2434-3
Ancora Editrice
Arioli, A., Esperta in umanità. Un profilo dell'insegnante nella scuola dell'infanzia, in Gian Battista Rot, G. B. R. (ed.), Formazione degli insegnanti di religione cattolica 3. Sussidio per insegnanti della scuola dell'infanzia, della scuola primaria e della scuola secondaria di primo e di secondo grado, Ancora Editrice, Milano 2022: 15- 19 [https://hdl.handle.net/10807/319978]
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/319978
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact