Symphonic Visions. Hildegard of Bingen between Sounds and Words offers a multifaceted exploration of the visionary, musical, and symbolic language of Hildegard of Bingen, the twelfth-century Benedictine nun, mystic, and intellectual. Structured in five thematic sections, the volume examines the deep interrelation between auditory and visual experience in the transmission of spiritual and theological knowledge, combining historical analysis, linguistic inquiry, and aesthetic-affective reflection. The first section introduces Hildegard’s self-representation as paupercula feminea forma, situating her within the context of female monasticism and outlining the theological and anthropological framework of her thought. The second section investigates the synesthetic nature of Hildegard’s mode of communication, in which vision and audition converge into an integrated expressive form, further illuminated by insights from computational linguistics. The third section focuses on the relationship between sound and word, probing the genesis of the verbum and the symbolic function of voice within Hildegard’s cosmology and anthropology. The fourth section elaborates the concept of symphonia as a harmonic principle that unites cosmos, body, and soul—a music that reflects the correspondence between creation and Creator, becoming a medium of praise, vision, and contemplation. Finally, the last section explores the spiritual and emotional dimensions of listening, highlighting the anagogical function of music and chant in the soul’s inner journey. Silence, joy, and praise emerge as key elements of an affective language that engages the fullness of human experience. Intended for scholars, educators, and readers interested in medieval mysticism, the philosophy of language, symbolic theology, and monastic spirituality, this volume offers an original contribution to the understanding of Hildegard’s unique intellectual synthesis at the intersection of word, sound, and vision.

Il volume Visioni sinfoniche. Ildegarda di Bingen tra suoni e parole propone un’articolata riflessione sulla specificità del linguaggio visionario, musicale e simbolico di Ildegarda di Bingen, monaca, mistica e intellettuale del XII secolo. Attraverso una struttura tematica suddivisa in cinque sezioni, il testo esplora la connessione profonda tra esperienza uditiva e visiva nella trasmissione del sapere spirituale e teologico, secondo una prospettiva che integra il dato storico, l’analisi linguistica e la dimensione estetico-affettiva. La prima parte introduce la figura di Ildegarda a partire dalla sua autorappresentazione come paupercula feminea forma, collocandola nel contesto del monachesimo femminile e delineando le coordinate teologiche e antropologiche del suo pensiero. La seconda sezione esamina la natura sinestetica della comunicazione ildegardiana, in cui visione e audizione si fondono in una forma espressiva integrata, sostenuta anche da strumenti moderni come la linguistica computazionale. La terza sezione si concentra sul rapporto tra suono e parola, indagando la genesi del verbum e la funzione simbolica della voce nella cosmologia e nell’antropologia ildegardiane. Nella quarta parte emerge il concetto di sinfonia come principio armonico che ordina il cosmo, il corpo e l’anima: una musica che riflette la corrispondenza tra creato e Creatore, e che si fa veicolo di lode, visione e contemplazione. Infine, l’ultima sezione approfondisce la dimensione spirituale ed emotiva dell’ascolto, ponendo in luce la funzione anagogica del canto e della musica nel percorso interiore dell’anima. Il silenzio, la gioia e la lode si configurano come elementi di un linguaggio affettivo che coinvolge la totalità dell’esperienza umana. Il volume si rivolge a studiosi, docenti e lettori interessati alla mistica medievale, alla filosofia del linguaggio, alla teologia simbolica e alla spiritualità monastica, offrendo un contributo originale alla comprensione della forma unica del pensiero ildegardiano, al crocevia tra parola, suono e visione

Muller, P. A. M., Visioni sinfoniche. Ildegarda di Bingen tra suoni e parole, Carocci editore S.p.A., Roma, Varo (Pisa) 2025:<<BIBLIOTECA DI TESTI E STUDI>>, 236 [https://hdl.handle.net/10807/319440]

Visioni sinfoniche. Ildegarda di Bingen tra suoni e parole

Muller, Paola Anna Maria
2025

Abstract

Symphonic Visions. Hildegard of Bingen between Sounds and Words offers a multifaceted exploration of the visionary, musical, and symbolic language of Hildegard of Bingen, the twelfth-century Benedictine nun, mystic, and intellectual. Structured in five thematic sections, the volume examines the deep interrelation between auditory and visual experience in the transmission of spiritual and theological knowledge, combining historical analysis, linguistic inquiry, and aesthetic-affective reflection. The first section introduces Hildegard’s self-representation as paupercula feminea forma, situating her within the context of female monasticism and outlining the theological and anthropological framework of her thought. The second section investigates the synesthetic nature of Hildegard’s mode of communication, in which vision and audition converge into an integrated expressive form, further illuminated by insights from computational linguistics. The third section focuses on the relationship between sound and word, probing the genesis of the verbum and the symbolic function of voice within Hildegard’s cosmology and anthropology. The fourth section elaborates the concept of symphonia as a harmonic principle that unites cosmos, body, and soul—a music that reflects the correspondence between creation and Creator, becoming a medium of praise, vision, and contemplation. Finally, the last section explores the spiritual and emotional dimensions of listening, highlighting the anagogical function of music and chant in the soul’s inner journey. Silence, joy, and praise emerge as key elements of an affective language that engages the fullness of human experience. Intended for scholars, educators, and readers interested in medieval mysticism, the philosophy of language, symbolic theology, and monastic spirituality, this volume offers an original contribution to the understanding of Hildegard’s unique intellectual synthesis at the intersection of word, sound, and vision.
2025
Italiano
Monografia o trattato scientifico
978-88-290-3287-7
Carocci editore S.p.A., Roma
Muller, P. A. M., Visioni sinfoniche. Ildegarda di Bingen tra suoni e parole, Carocci editore S.p.A., Roma, Varo (Pisa) 2025:<<BIBLIOTECA DI TESTI E STUDI>>, 236 [https://hdl.handle.net/10807/319440]
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/319440
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact