This essay explores the issue of respect between cultures within work and training environments. Starting from a critique of multiculturalism and its identity-based or assimilationist drifts, the authors propose a perspective that sees cultural plurality as a constitutive feature of social life and as a resource. The role of training is highlighted as key to fostering reflective and relational spaces where respect can be practiced as a concrete and transformative act. The approach combines intercultural pedagogy, listening education, and organizational culture, emphasizing that respect among cultures cannot be reduced to passive tolerance but must involve active processes of recognition, interaction, and co-construction.

Il saggio esplora il tema del rispetto tra culture nel contesto del lavoro e della formazione. A partire da una critica al multiculturalismo e alle sue derive identitarie o assimilazioniste, gli autori propongono una prospettiva che riconosce la pluralità culturale come un dato costitutivo della realtà sociale e come una risorsa. Viene sottolineato il ruolo della formazione nel generare spazi riflessivi e relazionali dove il rispetto possa manifestarsi come pratica concreta e trasformativa. L’approccio adottato integra pedagogia interculturale, educazione all’ascolto e cultura organizzativa, mostrando come il rispetto tra culture non possa essere ridotto a tolleranza passiva, ma richieda processi attivi di riconoscimento, interazione e co-costruzione.

Girelli, L., Serrelli, E., Consapevolezza e rispetto fra le culture, in Bombelli, M., Serrelli, E. (ed.), La cultura del rispetto: oltre l'inclusione, Guerini Next srl, Milano 2021: 84- 99 [https://hdl.handle.net/10807/317678]

Consapevolezza e rispetto fra le culture

Serrelli, Emanuele
2021

Abstract

This essay explores the issue of respect between cultures within work and training environments. Starting from a critique of multiculturalism and its identity-based or assimilationist drifts, the authors propose a perspective that sees cultural plurality as a constitutive feature of social life and as a resource. The role of training is highlighted as key to fostering reflective and relational spaces where respect can be practiced as a concrete and transformative act. The approach combines intercultural pedagogy, listening education, and organizational culture, emphasizing that respect among cultures cannot be reduced to passive tolerance but must involve active processes of recognition, interaction, and co-construction.
2021
Italiano
La cultura del rispetto: oltre l'inclusione
978-88-6896-396-5
Guerini Next srl
Girelli, L., Serrelli, E., Consapevolezza e rispetto fra le culture, in Bombelli, M., Serrelli, E. (ed.), La cultura del rispetto: oltre l'inclusione, Guerini Next srl, Milano 2021: 84- 99 [https://hdl.handle.net/10807/317678]
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/317678
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact