This essay presents an epistemological workshop centered on the biological “oddity” of the kiwi’s egg to explore how we construct knowledge. Starting from a stimulus question — “why is the kiwi’s egg so large?” — the author guides the reader to distinguish between adaptive and structural explanations, advocating for a pluralistic approach over adaptationism. The workshop encourages awareness of implicit cognitive strategies in knowledge practices and draws on constructivism and autopoiesis, connecting epistemological reflection with personal and organizational development.
Il saggio propone un laboratorio epistemologico incentrato sulla "stranezza" biologica dell’uovo del kiwi per riflettere sulle modalità con cui costruiamo conoscenza. Partendo da una domanda stimolo — “perché l’uovo del kiwi è così grande?” — l’autore conduce il lettore a distinguere tra spiegazioni adattative e spiegazioni strutturali, criticando l’adattazionismo a favore di un approccio pluralista. Il laboratorio invita a prendere consapevolezza delle strategie cognitive implicite nelle pratiche conoscitive e si fonda sul costruttivismo e sull’autopoiesi, connettendo riflessioni epistemologiche alla formazione e alla crescita personale e organizzativa.
Serrelli, E., Conoscere cosa, conoscere come, come conosciamo... un kiwi: un laboratorio epistemologico, Saperi e sapori. Idee e pratiche per umanizzare le organizzazioni, Monti, ITA 2008: 203-226 [https://hdl.handle.net/10807/316837]
Conoscere cosa, conoscere come, come conosciamo... un kiwi: un laboratorio epistemologico
Serrelli, Emanuele
2008
Abstract
This essay presents an epistemological workshop centered on the biological “oddity” of the kiwi’s egg to explore how we construct knowledge. Starting from a stimulus question — “why is the kiwi’s egg so large?” — the author guides the reader to distinguish between adaptive and structural explanations, advocating for a pluralistic approach over adaptationism. The workshop encourages awareness of implicit cognitive strategies in knowledge practices and draws on constructivism and autopoiesis, connecting epistemological reflection with personal and organizational development.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.



