Palamedes the know-it-all, Socrates stunned by his own convictions, Dante the gastronome in the limelight: these are just some of the illustrious men that Achille Campanile chooses to build a repertoire of lives in which the facts of the biography are contaminated with the methods of narrative fiction. Starting from the sources cited, «natural histories», encyclopedias, but also pseudo direct testimonies and phantom documents, the game of reality-imagination spills over onto the cases of these characters, historical, whose existence no one doubts, and yet deformed by the author’s desecrating inventiveness. Indeed, Campanile activates an in-forming process, which first reduces the historical substance of Alessandro Magno or Catone to lightning-fast details, «particles» to use a term dear to Debenedetti, and then recomposes it by impressing on his human specimens a universal matrix, shareable at all times. Even the language draws from the concreteness of everyday life, with set phrases and tautologies, but immediately afterwards veers into the abstract region of paradox, fueling that fiction-reality binomial that places "Vite degli uomini illustri" in the hybrid genre, here peculiarly humorous, of biofiction.

Palamede tuttologo, Socrate «tramortito» dalle sue stesse convinzioni, Dante gastronomo alla ribalta: sono solo alcuni degli uomini illustri che Achille Campanile sceglie per costruire un repertorio di vite in cui i fatti della biografia si contaminano con i modi della finzione narrativa. A partire dalle fonti citate, «storie naturali», enciclopedie, ma anche pseudo testimonianze dirette e fantomatici documenti, il gioco realtà-immaginazione si riversa sui casi di questi personaggi, storici, di cui nessuno mette in dubbio l’esistenza, e tuttavia deformati dall’inventiva dissacratoria dell’autore. Anzi, Campanile attiva un processo in-formante, che prima riduce la sostanza storica di Alessandro Magno o Catone a dettagli fulminei, «particelle» per usare un termine caro a Debenedetti, e poi la ricompone imprimendo ai suoi esemplari umani una matrice universale, condivisibile in ogni tempo. Persino il linguaggio attinge dal concreto della quotidianità, con frasi fatte e tautologie, ma scarta subito dopo nella regione astratta del paradosso, alimentando quel binomio finzione-realtà che colloca le "Vite degli uomini illustri" nel genere ibrido, qui peculiarmente umoristico, della biofiction.

Colombo, R., «Quello che avviene nella storia è cosa da non credersi». La biofiction umoristica di Achille Campanile, in Acocella, S., Pagliuca, C. M., Paragliola, M. (ed.), Fatti e finzioni, ETS, Pisa 2024: 237- 244 [https://hdl.handle.net/10807/314274]

«Quello che avviene nella storia è cosa da non credersi». La biofiction umoristica di Achille Campanile

Colombo, Roberta
2024

Abstract

Palamedes the know-it-all, Socrates stunned by his own convictions, Dante the gastronome in the limelight: these are just some of the illustrious men that Achille Campanile chooses to build a repertoire of lives in which the facts of the biography are contaminated with the methods of narrative fiction. Starting from the sources cited, «natural histories», encyclopedias, but also pseudo direct testimonies and phantom documents, the game of reality-imagination spills over onto the cases of these characters, historical, whose existence no one doubts, and yet deformed by the author’s desecrating inventiveness. Indeed, Campanile activates an in-forming process, which first reduces the historical substance of Alessandro Magno or Catone to lightning-fast details, «particles» to use a term dear to Debenedetti, and then recomposes it by impressing on his human specimens a universal matrix, shareable at all times. Even the language draws from the concreteness of everyday life, with set phrases and tautologies, but immediately afterwards veers into the abstract region of paradox, fueling that fiction-reality binomial that places "Vite degli uomini illustri" in the hybrid genre, here peculiarly humorous, of biofiction.
2024
Italiano
Fatti e finzioni
978-884676936-7
ETS
Colombo, R., «Quello che avviene nella storia è cosa da non credersi». La biofiction umoristica di Achille Campanile, in Acocella, S., Pagliuca, C. M., Paragliola, M. (ed.), Fatti e finzioni, ETS, Pisa 2024: 237- 244 [https://hdl.handle.net/10807/314274]
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/314274
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact