This paper considers some of the flaws of democracy, reflecting with Tocqueville, and, in part, beyond Tocqueville. Meanwhile, for various reasons the majority is not always morally unquestionable and not always right. Again, already Tocqueville mentioned the problem of moral censure toward those who diverge from the majority opinion. In addition, if the frame of ethical relativism prevails, then the logic of power and violence is more likely to prevail in a social body. For example, if a democracy disregards the truth about the good it runs the risk of falling into the majority despotism denounced by Tocqueville. Moreover, again for Tocqueville, "There is a general law which has been made, or at least adopted, not only by the majority of this or that people, but by the majority of all men. This law is justice. Justice represents, therefore, the limit of the right of every people". The morality of democracy is not automatic, but is connected (also) to the ends it promotes and the means it employs to achieve them. Otherwise democracy runs the risk of being only apparent: the truth is that those who rule and decide are few and an oligarchy is in place.
Il presente contributo considera alcuni difetti della democrazia, riflettendo con Tocqueville, e, in parte, oltre Tocqueville. Intanto, per varie ragioni la maggioranza non è sempre moralmente insindacabile e non ha sempre ragione. Ancora, già Tocqueville menzionava il problema della censura morale verso chi diverge dall’opinione della maggioranza. In più, se vige la cornice del relativismo etico, allora in un corpo sociale prevale più facilmente la logica del potere e della violenza. Per esempio, se una democrazia prescinde dalla verità sul bene corre il rischio di cadere nel dispotismo della maggioranza denunciato da Tocqueville. Inoltre, di nuovo per Tocqueville «Esiste una legge generale che è stata fatta, o almeno adottata, non solo dalla maggioranza di questo o quel popolo, ma dalla maggioranza di tutti gli uomini. Questa legge è la giustizia. La giustizia rappresenta, dunque, il limite del diritto di ogni popolo». La moralità della democrazia non è automatica, bensì è connessa (anche) ai fini che essa promuove ed ai mezzi che adopera per conseguirli. Altrimenti la democrazia rischia di essere solo apparente: in realtà quelli che comandano e decidono sono pochi, in realtà è in vigore un’oligarchia.
Samek Lodovici, G., Il dispotismo della maggioranza. Brevi note a partire da Tocqueville, in Fedrigotti, F. P. (ed.), Tre lezioni su Tocqueville. Il profilo dell’homo democraticus e l’attuale crisi delle democrazie occidentali, Orthotes, Napoli 2025: 117- 123 [https://hdl.handle.net/10807/314164]
Il dispotismo della maggioranza. Brevi note a partire da Tocqueville
Samek Lodovici, Giacomo
Primo
2025
Abstract
This paper considers some of the flaws of democracy, reflecting with Tocqueville, and, in part, beyond Tocqueville. Meanwhile, for various reasons the majority is not always morally unquestionable and not always right. Again, already Tocqueville mentioned the problem of moral censure toward those who diverge from the majority opinion. In addition, if the frame of ethical relativism prevails, then the logic of power and violence is more likely to prevail in a social body. For example, if a democracy disregards the truth about the good it runs the risk of falling into the majority despotism denounced by Tocqueville. Moreover, again for Tocqueville, "There is a general law which has been made, or at least adopted, not only by the majority of this or that people, but by the majority of all men. This law is justice. Justice represents, therefore, the limit of the right of every people". The morality of democracy is not automatic, but is connected (also) to the ends it promotes and the means it employs to achieve them. Otherwise democracy runs the risk of being only apparent: the truth is that those who rule and decide are few and an oligarchy is in place.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.