We reflect on the original characteristics of Greek theatre, which, starting from playful forms of improvisation, evolved into an art form with unique characteristics within the inclusive Dionysian rituals. Theatre stages mimetic actions of reality through a limited number of actors wearing masks to play a much larger number of characters. Theatre uses thoughts, actions, words, music and spectacle, setting in motion 1) the logos: reflections, which are translated into words, 2) sensations: the akoē (hearing) and opsis (sight) and 3) pathos, emotionality. The unitary systemic composition of the theatrical art means that the failure of one part can be compensated for by the others thanks to the synaesthesia of which theatrical language is a master. These theoretical considerations are at the basis of the project to study the mask miniatures found in the necropolis of Diana on Lipari, in function of their evident value not only religious but also theatrical. A brief history of the handcrafted reconstructions of the Lipari masks for contemporary staging will be presented, preceding the innovative project of an interdisciplinary team that, through the processes of digital surveying and life-size 3D modelling, intends to experiment in the field all the expressive potential of the mask as an artistic tool at the service of classical theatrical texts, at the same time allowing for incredibly inclusive and engaging experiences.

Si riflette sulle originarie caratteristiche del teatro greco, che, partendo da forme ludiche d’improvvisazione, si evolve in una forma d’arte con peculiarità uniche all’interno delle inclusive ritualità dionisiache. Il teatro mette in scena azioni ‘mimetiche’ della realtà attraverso un numero limitato di attori che indossano maschere per interpretare un numero ben maggiore di personaggi. Il teatro utilizza pensieri, azioni, parole, musica e spettacolarità, mettendo in moto 1) il logos, il ragionamento, che si traduce nelle parole, 2) le sensazioni: l’akoē (l’udito) e l’opsis (la vista) e 3) il pathos, l’emozionalità. L’unitaria composizione sistemica dell’arte teatrale fa sì che il venir meno di una parte possa essere compensato dalle altre grazie alla ‘sinestesia’ di cui il linguaggio teatrale è maestro. Queste considerazioni teoriche sono alla base del progetto di studio delle miniature di maschere rinvenute nella necropoli di Diana di Lipari, in funzione della loro evidente valenza non solo religiosa, ma anche teatrale. Verrà presentata una breve storia delle ricostruzioni artigianali delle maschere di Lipari per la messinscena contemporanea che precedono il progetto innovativo di un progetto interdisciplinare il quale, attraverso i processi di rilievo digitale e modellazione 3D a grandezza naturale, intende sperimentare sul campo tutte le potenzialità espressive che la maschera ha come strumento d’arte al servizio dei testi del teatro classico permettendo, ancora oggi, incredibili esperienze inclusive e coinvolgenti.

Matelli, E., Il teatro greco, il sistema di recitazione in maschera e le miniaturenella necropoli di Lipari, in Fatta, F. . D. (ed.), Il Museo archeologico regionale eoliano“Luigi Bernab. Brea” La fruizione del patrimonio culturale, Carocci Editore, ROMA -- ITA 2025: <<BIBLIOTECA DI TESTI E STUDI>>, 2025 55- 83 [https://hdl.handle.net/10807/313507]

Il teatro greco, il sistema di recitazione in maschera e le miniature nella necropoli di Lipari

Matelli, Elisabetta
2025

Abstract

We reflect on the original characteristics of Greek theatre, which, starting from playful forms of improvisation, evolved into an art form with unique characteristics within the inclusive Dionysian rituals. Theatre stages mimetic actions of reality through a limited number of actors wearing masks to play a much larger number of characters. Theatre uses thoughts, actions, words, music and spectacle, setting in motion 1) the logos: reflections, which are translated into words, 2) sensations: the akoē (hearing) and opsis (sight) and 3) pathos, emotionality. The unitary systemic composition of the theatrical art means that the failure of one part can be compensated for by the others thanks to the synaesthesia of which theatrical language is a master. These theoretical considerations are at the basis of the project to study the mask miniatures found in the necropolis of Diana on Lipari, in function of their evident value not only religious but also theatrical. A brief history of the handcrafted reconstructions of the Lipari masks for contemporary staging will be presented, preceding the innovative project of an interdisciplinary team that, through the processes of digital surveying and life-size 3D modelling, intends to experiment in the field all the expressive potential of the mask as an artistic tool at the service of classical theatrical texts, at the same time allowing for incredibly inclusive and engaging experiences.
2025
Italiano
Il Museo archeologico regionale eoliano“Luigi Bernab. Brea” La fruizione del patrimonio culturale
978-88-290-3091-0
Carocci Editore
2025
Matelli, E., Il teatro greco, il sistema di recitazione in maschera e le miniaturenella necropoli di Lipari, in Fatta, F. . D. (ed.), Il Museo archeologico regionale eoliano“Luigi Bernab. Brea” La fruizione del patrimonio culturale, Carocci Editore, ROMA -- ITA 2025: <<BIBLIOTECA DI TESTI E STUDI>>, 2025 55- 83 [https://hdl.handle.net/10807/313507]
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/313507
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact