The essay deals with the topic of liability of the public administration for the actions of its officials. The author first investigates whether it is vicarious liability or personal liability, then considers the implications on the distribution of the damages, according to art. 2055 c.c. The issue is examined from the two perspectives of public law and private law. The first tends to consider the official as a part of the administration, which is directly responsible for the illicit acts committed by the former. The second, on the contrary, is governed by the rules of the vicarious liability of the principal for the illicit act of the person in charge.
Il saggio tratta della responsabilità della pubblica amministrazione per fatto del funzionario indagando in particolare se si tratti di responsabilità per fatto proprio o per fatto altrui, e considerandone i riflessi sulla ripartizione del peso del risarcimento tra più responsabili. La questione è esaminata dalle due prospettive del diritto pubblico e del diritto privato. La prima proprensa a ritenere il funzionario alla stregua di un organo dell'amministrazione e quest'ultima responsabile diretta per i fatti illeciti compiuti dal primo. La seconda governata dalle regole della responsabilità vicaria del preponente per il fatto illecito del preposto.
Guffanti Pesenti, L., Responsabilità civile della pubblica amministrazione per atti dei funzionari o dei dipendenti, in Carlo Granell, C. G. (ed.), I nuovi orientamenti della Cassazione civile, Giuffrè Francis Lefebvre, Milano 2024: 2024 766- 775 [https://hdl.handle.net/10807/313330]
Responsabilità civile della pubblica amministrazione per atti dei funzionari o dei dipendenti
Guffanti Pesenti, Laura
2024
Abstract
The essay deals with the topic of liability of the public administration for the actions of its officials. The author first investigates whether it is vicarious liability or personal liability, then considers the implications on the distribution of the damages, according to art. 2055 c.c. The issue is examined from the two perspectives of public law and private law. The first tends to consider the official as a part of the administration, which is directly responsible for the illicit acts committed by the former. The second, on the contrary, is governed by the rules of the vicarious liability of the principal for the illicit act of the person in charge.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.