Female religious life underwent considerable development from the early 13th century onwards, especially in connection with the foundation and gradual structuring of the mendicant orders. From the years of his cardinalate, Gregory IX had paid particular attention to women religious, even planning to regularise their status. He himself composed the rules and established the first exclusively female religious order, striving to give it a unified character. Innocent IV found himself managing the rapid growth of the new foundations, now known as the Order of St Damian and the Order of St Sixtus (the women religious followed by the Dominicans). During the conflict against Frederick II and the pope's stay in Lyon, he delegated the leadership of the new formations to Rinaldo d'Ostia, cardinal protector of women religious, and also composed new regulations aimed at updating those of Gregory IX. He also played an important role in granting approval to the Forma vitae composed by Clare, although these regulations were assigned only to St. Damian.

La vita religiosa femminile conobbe un notevole sviluppo a partire dai primi anni del XIII secolo, soprattutto in relazione alla fondazione e alla progressiva strutturazione degli Ordini mendicanti. Gregorio IX fin dagli anni del suo cardinalato aveva dedicato particolare attenzione alle religiose, fino a progettare una loro regolarizzazione. Egli stesso compose la normativa e diede vita al primo Ordine religioso esclusivamente femminile, sforzandosi di conferirgli fisionomia unitaria. Innocenzo IV si trovò a gestire la vivace crescita delle nuove fondazioni, oramai indicate con il nome di Ordine di S. Damiano e di Ordine di S. Sisto (le religiose seguite dai Domenicani). Durante lo scontro con Federico II e la permanenza del papa a Lione, egli delegò a Rinaldo d'Ostia, cardinale protettore delle religiose, la guida delle nuova formazioni e compose anche una nuova normativa, che mirava ad aggiornare quella di Gregorio IX. Ebbe inoltre un ruolo importante nel concedere l'approvazione alla Forma vitae composta da Chiara, anche se tale normativa fu assegnata solo a S. Damiano.

Alberzoni, M. P., Tra continuità e innovazione. Innocenzo IV e le mulieres religiose, Innocenzo IV e gli Ordini mendicanti, Atti del LI Convegno della Società internazionale di studi francescani e del Centro interuniversitario di studi francescani, Fondazione CISAM - Centro italiano di studi sull'alto medioevo, Spoleto 2024 <<ATTI DEI CONVEGNI DELLA SOCIETÀ INTERNAZIONALE DI STUDI FRANCESCANI E DEL CENTRO INTERUNIVERSITARIO DI STUDI FRANCESCANI.>>, 51: 273-312 [https://hdl.handle.net/10807/313187]

Tra continuità e innovazione. Innocenzo IV e le mulieres religiose

Alberzoni, Maria Pia
2024

Abstract

Female religious life underwent considerable development from the early 13th century onwards, especially in connection with the foundation and gradual structuring of the mendicant orders. From the years of his cardinalate, Gregory IX had paid particular attention to women religious, even planning to regularise their status. He himself composed the rules and established the first exclusively female religious order, striving to give it a unified character. Innocent IV found himself managing the rapid growth of the new foundations, now known as the Order of St Damian and the Order of St Sixtus (the women religious followed by the Dominicans). During the conflict against Frederick II and the pope's stay in Lyon, he delegated the leadership of the new formations to Rinaldo d'Ostia, cardinal protector of women religious, and also composed new regulations aimed at updating those of Gregory IX. He also played an important role in granting approval to the Forma vitae composed by Clare, although these regulations were assigned only to St. Damian.
2024
Italiano
978-88-6809-432-4
Fondazione CISAM - Centro italiano di studi sull'alto medioevo
51
Alberzoni, M. P., Tra continuità e innovazione. Innocenzo IV e le mulieres religiose, Innocenzo IV e gli Ordini mendicanti, Atti del LI Convegno della Società internazionale di studi francescani e del Centro interuniversitario di studi francescani, Fondazione CISAM - Centro italiano di studi sull'alto medioevo, Spoleto 2024 <<ATTI DEI CONVEGNI DELLA SOCIETÀ INTERNAZIONALE DI STUDI FRANCESCANI E DEL CENTRO INTERUNIVERSITARIO DI STUDI FRANCESCANI.>>, 51: 273-312 [https://hdl.handle.net/10807/313187]
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