Today’s historical context is going through deep economic, political and socio-cultural changes. Climate change is a planetary emergency from which nobody is excluded. It mainly affects the most fragile and poor populations on the planet. As a result, exoduses and mass migrations to safer destinations increase, but we also have a break forth into conflicts and wars geared to grab primary resources. Faced with a climate emergency, it is necessary and ambitious to build a dialogical relationship, which can be facilitated by intercultural education. It calls out the need for education for peace, the environment and sustainable development.

L’attuale fase storica è attraversata da profondi cambiamenti economici, politici e socioculturali. Il cambiamento climatico è un’emergenza planetaria da cui nessuno può ritenersi escluso, e che colpisce principalmente le popolazioni più fragili e povere del pianeta. Questo conduce ad esodi e migrazioni di massa verso mete più sicure, ma causa anche l’innescarsi di conflitti generatori di morte per tanti esseri umani e per l’ambiente circostante. Di fronte all’emergenza climatica è necessario e ambizioso costruire una relazione dialogica, che può essere facilitata da un’educazione interculturale. Essa richiama concretamente la necessità di un’educazione per la pace, dell’ambiente e per uno sviluppo sostenibile.

Crafa, I., Cambiamenti climatici, sviluppo umano, mobilità. Prospettive educative interculturali, in Malavasi, P. (ed.), Educare per la transizione ecologica, digitale e interculturale. Emblemi e prospettive pedagogiche, Pensa MultiMedia, Lecce 2024: 2024 209- 222 [https://hdl.handle.net/10807/312196]

Cambiamenti climatici, sviluppo umano, mobilità. Prospettive educative interculturali

Crafa, Irene
2024

Abstract

Today’s historical context is going through deep economic, political and socio-cultural changes. Climate change is a planetary emergency from which nobody is excluded. It mainly affects the most fragile and poor populations on the planet. As a result, exoduses and mass migrations to safer destinations increase, but we also have a break forth into conflicts and wars geared to grab primary resources. Faced with a climate emergency, it is necessary and ambitious to build a dialogical relationship, which can be facilitated by intercultural education. It calls out the need for education for peace, the environment and sustainable development.
2024
Italiano
Educare per la transizione ecologica, digitale e interculturale. Emblemi e prospettive pedagogiche
9791255681441
Pensa MultiMedia
2024
Crafa, I., Cambiamenti climatici, sviluppo umano, mobilità. Prospettive educative interculturali, in Malavasi, P. (ed.), Educare per la transizione ecologica, digitale e interculturale. Emblemi e prospettive pedagogiche, Pensa MultiMedia, Lecce 2024: 2024 209- 222 [https://hdl.handle.net/10807/312196]
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/312196
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact