Today’s historical context is going through deep economic, political and socio-cultural changes. Climate change is a planetary emergency from which nobody is excluded. It mainly affects the most fragile and poor populations on the planet. As a result, exoduses and mass migrations to safer destinations increase, but we also have a break forth into conflicts and wars geared to grab primary resources. Faced with a climate emergency, it is necessary and ambitious to build a dialogical relationship, which can be facilitated by intercultural education. It calls out the need for education for peace, the environment and sustainable development.
L’attuale fase storica è attraversata da profondi cambiamenti economici, politici e socioculturali. Il cambiamento climatico è un’emergenza planetaria da cui nessuno può ritenersi escluso, e che colpisce principalmente le popolazioni più fragili e povere del pianeta. Questo conduce ad esodi e migrazioni di massa verso mete più sicure, ma causa anche l’innescarsi di conflitti generatori di morte per tanti esseri umani e per l’ambiente circostante. Di fronte all’emergenza climatica è necessario e ambizioso costruire una relazione dialogica, che può essere facilitata da un’educazione interculturale. Essa richiama concretamente la necessità di un’educazione per la pace, dell’ambiente e per uno sviluppo sostenibile.
Crafa, I., Cambiamenti climatici, sviluppo umano, mobilità. Prospettive educative interculturali, in Malavasi, P. (ed.), Educare per la transizione ecologica, digitale e interculturale. Emblemi e prospettive pedagogiche, Pensa MultiMedia, Lecce 2024: 2024 209- 222 [https://hdl.handle.net/10807/312196]
Cambiamenti climatici, sviluppo umano, mobilità. Prospettive educative interculturali
Crafa, Irene
2024
Abstract
Today’s historical context is going through deep economic, political and socio-cultural changes. Climate change is a planetary emergency from which nobody is excluded. It mainly affects the most fragile and poor populations on the planet. As a result, exoduses and mass migrations to safer destinations increase, but we also have a break forth into conflicts and wars geared to grab primary resources. Faced with a climate emergency, it is necessary and ambitious to build a dialogical relationship, which can be facilitated by intercultural education. It calls out the need for education for peace, the environment and sustainable development.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.